رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس از اولویتهایش و لزوم تغییر سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست میگوید
محیطزیست کشور زخم کم ندارد از تغییراقلیم و سوءمدیریت بگیرید تا آتشسوزی، شکار غیرمجاز و تامین نشدن حقابه. برای التیام این زخمها نسخه کم پیچیده نشده و شعار هم کم داده نشده است. در متن سخنرانی مسؤولان استانی و کشوری همیشه ردی از محیطزیست به چشم میخورد، اما زخمهای محیطزیست کشورمان هر روز ناسورتر میشود و این گواهی است بر اینکه محیطزیست قربانی سیاست هم هست. سیاستهایی که در دولت و مجلس به نام محیطزیست مطرح میشود، اما در نهایت به کام صندوقهای رای یا توسعه ناپایدار تمام میشود. این مسائل را با سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس یازدهم که بهتازگی کارش را شروع کرده است در میان میگذاریم. او ادعا میکند برای حل این مشکلات پاشنه کفشهایش را ور کشیده و میخواهد با نگاه تخصصی و استفاده از نخبگان زخمهای محیطزیست را مرهم بگذارد. جالبتر اینکه او میگوید اولین نماینده تخصصی محیطزیست مجلس بعد از چهار دهه است، ادعایی که بدون شک شرایط را برای رفیعی دشوارتر میکند، چراکه دوستدارن محیطزیست وعدههای او را بهخاطر میسپارند و درآینده درباره علمکردش قضاوت خواهند کرد.
محیطزیست کشور با مشکلات زیادی روبهروست به نظر شما فراکسیون محیطزیست که به نظر میرسد در چندسال اخیر بیشتر سیاسی شده میتواند گرهی از این مشکلات باز کند؟
ادوار گذشته در فراکسیون محیطزیست برای حل مشکلات محیطزیست کار علمی و تخصصی انجام نشده است.
برای رفع این مشکل چه برنامهای دارید؟
میخواهیم برنامههای خود را در مجلس یازدهم تخصصی و با حضور کارشناسان پیش ببریم. محیطزیست حوزه گستردهای است به همین دلیل برای هر مسالهای باید از متخصص آن حوزه استفاده شود. بنا داریم با استفاده از نخبگانی که سیاستزده نیستند اولویتها را شناسایی کنیم.
میتوانید به چند متخصصی که قرار است از آنها مشاوره بگیرید اشاره میکنید؟
بله. آقایان عبدلی، صدیقی، خانلر، مخدوم، فتحی، علیزاده، کیابی و…
تحصیلات شما با محیطزیست مرتبط است؟
من اولین نماینده تخصصی محیطزیست مجلس بعد از ۴۰ سال هستم.
رشته تحصیلی شما چه بوده است؟
لیسانس مهندسی محیطزیست، فوقلیسانس برنامهریزی و مدیریت محیطزیست.
یعنی امیدوار باشیم وضع محیطزیست بهتر شود؟
انشاءا… ما تلاش میکنیم و امیدوارم.
برخی کارشناسان میگویند بهتر است در مجلس بهجای فراکسیون، کمیسیون محیطزیست تشکیل شود، شما چه نظری دارید؟
کمیسیون شأن رسمیتری نسبت به فراکسیون دارد فراکسیون یک قدم عقبتر از کمیسیون است، اما کار کارشناسی و ریلگذاری صحیح برای تصمیمات کمیسیونها در فراکسیونها شکل میگیرد. البته به شرطی که نمایندگان مجلس کارکرد فراکسیون را بدانند.
پس لزومی به تشکیل کمیسیون محیطزیست نمیبینید؟
اتفاقا فکر میکنم این تغییر لزوم دارد و بهتر است کمیسیونهای تخصصی مجلس تغییر کند. برای نمونه کمیسیونی داریم به نام آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست، این کمیسیون باید به مسائل زیادی رسیدگی کند.
باید یادآور شد که منافع کشاورزی و محیطزیست این روزها به دلیل مدیریت نامناسب باهم در تضاد است.
بله در محلهایی دچار تقابل هستند و برای تشخیص اولویت باید دقت بیشتر کرد، آب مساله مهمی است که بحرانی جدی در دنیا محسوب میشود. بنابراین اصلاح کمیسیونهای تخصصی در دستور کار مجلس قرار دارد.
در مجلسهای گذشته بسیاری از نمایندگان محیطزیست را قربانی اهداف کوتاه مدت میکردند، چگونه میخواهید مانع این کار در مجلس یازدهم شوید؟ مثلا خیلی از نمایندگان شمال برای اشتغالزایی به دنبال بهرهبرداری از جنگل هستند؟
این مسائل زاییده تفکرات سنتی است. این روزها در نطق نمایندگان میتوانید دغدغه محیطزیست را بشنوید. بحرانهای زیستمحیطی سببشده که محیطزیست به مطالبه مردم بدل شود.
شما برای افزایش سواد محیطزیستی همه نمایندگان تلاش میکنید؟
قطعا همینطور است، برای من مهم است که مخاطبان محیطزیست دو گروه هستند یعنی مردم و مسؤولان. این دو گروه باید با هم برای حفظ محیطزیست تلاش کنند تا مشکلات برطرف شود، متاسفانه بعضا سواد محیطزیستی مردم از مسؤولان بیشتر است. بنابراین یکی از اولویتهای ما این است که سواد محیطزیستی نمایندگان مجلس افزایش یابد.
شما بهتر میدانید که خیلی از نمایندگان ظاهرا طرفدار محیطزیست هستند.
نماینده موظف است صدای مردم را به گوش مسؤولان برساند حتی اگر محیطزیست را مهم نداند باید مطالبه شهروندان که حفظ محیطزیست است را منتقل کند. مشکل اینجاست که سطح محیطزیست به مسائل سطحی تقلیل پیدا کردهاست، برای نمونه خیلیها افرادی را که به سگها و گربهها غذا میدهند فعال محیطزیست میدانند. مهربانی با حیوانات مهم است، اما نباید فراموش کرد که اصالت محیطزیست با ازدیاد جمعیت این گونهها مخالف است. اما چنین نمایشهای غلطی نماد محیطزیست شدهاست.
برخی کارشناسان نیز معتقدند بهتر است سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان جنگلها با هم ادغام شده و وزارت محیطزیست تشکیل شود. شما با این ایده موافق هستید؟
در اینکه ساختار فعلی باید تغییر کند و ناکارآمد است هیچ شکی نیست. ایجاد وزارتخانه محیطزیست نیز مسائلی دارد و ممکن است نگاه بومی و منطقهای در آن تاثیرگذار شود. به نظرم نیاز به بررسی بیشتر است، چون برای حفظ محیطزیست کشور نباید سلیقهای عمل کرد.
در فراکسیون محیطزیست مسالهای هست که بایگانی شدهباشد؟
بحث هزینه دادرسی دادگاههای محیطزیستی بایگانی شدهاست، محیطزیست اگر بخواهد علیه متخلفی شکایت کند باید هزینه دادرسی را پرداخت کند، اما سازمان محیطزیست آنقدر قوی نیست که بتواند هزینهها را پرداخت کند. رسیدگی به این مشکل دوباره باید به جریان بیفتد. یا مساله حمایت از محیطبانان و جنگلبانان دارای نواقصی است، مثلا حمایت از افراد داوطلب دیده نشدهاست.
شورای نگهبان این مورد را به دلیل هزینهبر بودن در لایحه حذف کرد.
بله. به همین خاطر میخواهیم این مساله را جبران کنیم تا برای حمایت از افرادی مانند البرز زارعی با مشکل روبهرو نباشیم. این ناپسند است که نتوانیم از این افراد حداقل حمایت مادی کرد. افرادی که از بسیاری از مسؤولان متعهدتر هستند.
چرا رسیدگی به یگان حفاظت سازمان جنگل و محیطزیست مناسب نیست؟ خیلی از جنگلبانان حقوقشان عقبافتاده و برخی محیطبانان نیز برای حفاظت از محیطزیست انگیزه ندارند.
فکر میکنم مشی دستگاههای اجرایی این بوده که اینها را در حداقل سطح ممکن رفاهی و حقوقی قرار بدهند. دلیلش را نمیدانم، اما رویه اشتباهی است، چون اصل حفاظت از محیطزیست کشور بر عهده جنگلبانان و محیطبانان است. شاید یکی دیگر از دلایل آن این است که در مجلس نیز روی این مسائل نظارت تخصصی انجام نشدهاست.
به جنگلبانان و محیطبانان قول میدهید که به شرایطشان رسیدگی کنید؟
ما یک جلسه فراکسیون محیطزیست را به جنگلبانان اختصاص داده و میخواهیم درباره حقوق عقبافتاده آنها و قراردادهای نامناسب کاریشان با وزارت جهادکشاورزی جلسه بگذاریم. البته با توجه به پیشرفت فناوری ما کمترین بهره را برای حفظ محیطزیست از آن میبریم. درواقع میتوان برای حفظ منابع انسانی از فناوری بهره برد.
حرف از استفاده از فناوری میزنید اما با توجه به اینکه یگان حفاظت از حداقلها مانند آتشکوب یا حتی دوربین چشمی برخوردار نیست این موضوع خیلی دور از دسترس است.
درست است، بودجه این دستگاهها نیز مناسب نیست و باید اصلاح شود، این سازمانها در قسمت ستاد فربه شدهاند و به بخش صف آنها بودجه نمیرسد.
پس باید ساختار آنها تغییر کند؟
هر روزی با این ساختار بگذرد بدونشک ما ضرر میکنیم. اینکه معاون رئیسجمهور به کسی پاسخگو نیست اصلا اتفاق خوبی نیست. ایشان برای آتشسوزیها میگویند ۱۵۰۰هکتار سوخته و عددی نیست!
به آقای کلانتری اشاره کردید. ایشان ابتدای شروع به کارشان گفتند دغدغه آب را دارند. به نظرتان محیطزیست چقدر در کاهش بحران آب موفق بودهاست؟
صفر درصد. ایشان نهفقط برای حل این بحران هیچ کاری نکرده بلکه همچنان شناخت درستی از مساله آب نیز ندارد. بحران آب با حرفزدن برطرف نمیشود. ایشان هنوز به شناخت مساله هم نرسیده است.
فکر میکنید این مدت باقیمانده را سازمان حفاظت محیطزیست چگونه بگذراند؟
به نظرم سازمان حفاظت محیطزیست کاری نکند و به ستادش مرخصی بدهد. اتفاقا بهتر است هیچ کاری نکند.
چرا؟
چون تلاشهایش برای بهبود محیطزیست نیست.
اما شما هم نباید دست روی دست بگذارید؟
دولت به اصلاح محیطزیستی باید هرچه زودتر نسبت به رئیس سازمان محیطزیست بازنگری کند و مطمئن باشد که مجلس یازدهم دراین خصوص نظارت تخصصی دارد و با هرکه خلاف تعهداتش عمل کند قانونی برخورد میکند.
اما به نظر میرسد برای دولت محیطزیست مهم نیست و هرشخصی را دراین سمت بگذارد فرقی نمیکند؟
ما به این باور رسیدهایم که هرکسی بجز ایشان رئیس سازمان حفاظت محیطزیست شود، بهتر است. شخصی که از کنار مسائل محیطزیست آسان میگذرد و راحت میگوید ۱۵۰۰هکتار جنگل سوختن چیزی نیست یا معاون ایشان میگویند ۴۰هکتار از جنگلهای شمال از بین برود چیزی نیست! در واقع مشی اینها این است.
پس فکر میکنید چرا آقای روحانی چنین مهرهای را به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیطزیست انتخاب کند؟
چون آقای روحانی اعتقاد واقعی به محیطزیست ندارد. ایشان شعار میدهد تا رای جمع کند.
ایشان که ادعا میکنند دریاچه ارومیه را نجات دادهاند.
اگر میانگین بارشها بیشتر نمیشد شرایط دریاچه تغییر نمیکرد. ستاد احیای دریاچه ارومیه باید پاسخ دهد ۹۰۰۰میلیارد تومانی که برای ارومیه هزینه کرده چگونه خرج شده است. هنوز هیچکدام از پروژههای ستاد اجرایی نشده است.
اولویتهای اصلی فراکسیون محیطزیست چیست؟
به اصلاح چند قانون باید توجه شود. در ساحت محیطزیست کشور یکسری تخلفات به شکل قانونی اجرا میشود، مانند شکار که تاکنون نیز به آن پرداخته نشده است.
یعنی میخواهید شکار را ممنوع کنید؟
قطعی نمیتوانم بگویم، چون به بررسی جامعی نیاز دارد مبنای قانونگذاری در اسلام شرع مقدس است و در اسلام شکار تفننی براساس نظر مراجع حرام است بنابراین باید قانون اصلاح شود. برخی قوانین دیگر مانند هوایپاک و حفاظت ازتالابها که قوانین خوبی است نیز باید اصلاح شود چون ضمانت اجرایی مشخصی ندارند.
پس از اجرای طرح تنفس به نظر میرسد جنگلهای شمال به حال خود رها شده است، باید اقدامات بهداشتی و نگهداری در جنگلها انجام شود.
کاملا پیگیر رسیدگی به جنگلهای هیرکانی هستیم. طرح تنفس به شکل دقیق اجرا نشده و باید به آن پرداخته شود. نباید اجازه داد پای ژنهای خوب نیز به جنگل باز شود.
برای منابعطبیعیخواری چه برنامهای دارید؟
یکی از مهمترین شؤون مجلس نظارت است و چون تخصصی نبوده به بهانههای مختلف تخریب محیطزیست اتفاق افتاده است. اما در مجلس یازدهم دیگر به شکل تخصصی به محیطزیست نگاه میکنیم و مانع کوهخواری، جنگلخواری و زمینخواری میشویم.
مساله دیگر بحث دیپلماسی آب است که درکشورمان جدی گرفته نمیشود. برای فعال شدن آن چه برنامهای دارید؟
بحث دیپلماسی آب در دو دولت گذشته جدی گرفته نشده است. حتی متاسفانه در دولت یازدهم در سفری که برای تامین حقابه هامون آقای عبدا… گل به ایران داشتند، رئیس وقت محیطزیست با ایشان بحث حقابه هامون را مطرح نکرد. باید به دیپلماسی آب به عنوان راهبرد نگاه کرد.
شما چه برنامهای برای دیپلماسی آب دارید؟
ما در مجلس توجه ویژهای به دیپلماسی آب خواهیم داشت و نقشهای جامع برای آن در نظر خواهیم گرفت.
بحث نبود نظارت بر بازار صید نیز مطرح است، برای نمونه خبرنگار ما هفته پیش از بازار سرچشمه باله کوسه خرید یا هنوز کشتیهای صید ترال در آبهای کشورمان جولان میدهند.
جلسه سوم فراکسیون محیطزیست با سازمان شیلات بود. شیلات تاکنون در حاشیه امنی بوده و هرکاری که خواسته با منابع انجام داده است. با دستور دادستان از صید ترال جلوگیری شد و البته جلسات ما با شیلات هنوز ادامه دارد.
مهدی آیینی