آخرین خبرها
خانه / یادداشت / پیاده‌رو یا میدان موانع؟
پیاده‌رو یا میدان موانع؟

پیاده‌رو یا میدان موانع؟

مهدی آیینی

اسمش را گذاشته‌اند پیاده‌رو، اما سخت‌ترین محل برای رفت و آمد عابران است، آنقدر که برخی ترجیح می‌دهند خطر رفت و آمد در خیابان را به جان بخرند و بی‌خیال پیاده‌رو‌های کم‌عرض یا پیاده‌روهایی شوند که به دلیل پستی و بلندی‌های بسیار بیشتر شبیه میدان مشق است این ماجرا سبب شده پیاده‌رو‌ها برای آقایانی که دوره خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند، میدان موانع را تداعی کند.

 (میدانی که برای تعلیم سربازان با موانع کوچک و بزرگ تجهیز می شود.) این درحالی است که آمارها هم از اوضاع نابسامان گذرگاه های عابر پیاده حکایت دارد زیرا بر اساس آمار منتشر شده سالانه حدود 6000 نفر از عابران پیاده در کشورمان در تصادفات جان خود را از دست می دهند، ماجرا زمانی ناراحت کننده تر می شود که به آمار کشته شدن اشخاص در گذرگاه های عابران پیاده می رسیم؛ متاسفانه در پایتخت محل مرگ و میر 26 درصد عابران پیاده گذرگاه های عابر پیاده بوده است.

به این نکته هم باید توجه کرد که پیاده رو های خیابان های فرعی هم شرایط مناسبی ندارد، زیرا مسئولانی که باید بر ساخت و ساز پیاده رو ها نظارت کنند کارشان را بدرستی انجام نمی دهند، نتیجه این ندانم کاری این است که پیاده رو ها به دور از هر استانداردی ساخته شده و رفت و آمد عابران را دشوار می کند به این شکل که اگر کم عرض بودن پیاده رو کار را برای پیاده ها مشکل نکند به طور قطع ساخت و ساز غیراصولی و ناهماهنگ ورودی پارکینگ ساختمان ها سبب دشواری حرکت برای عابران می شود.

الان در شهر رسم شده که هر شخصی هر طور که دلش خواست ورودی پارکینگ خانه اش را می سازد و هیچ توجهی به این نکته ندارد که ورودی پارکینگ باید هم سطح پیاده رو باشد در نتیجه سالمندان هنگام پشت سر گذاشتن این پستی و بلندی ها دچار مشکل می شوند.

از سالمندان که بگذریم معلولان برای رفت و آمد در پیاده رو با مشکل جدی تری روبه رو هستند چون معلولانی که از ویلچر استفاده می کنند اصلا نمی توانند از پیاده رو استفاده کنند به همین دلیل به نظر می رسد برای کاهش مرگ و میر عابران پیاده در کنار افزایش جریمه رانندگانی که وارد حریم عابران پیاده می شوند باید هر چه بیشتر به اصول ساخت و ساز و مهندسی شهری نیز پرداخت.

مهدی آیینی/جام جم

 (میدانی که برای تعلیم سربازان با موانع کوچک و بزرگ تجهیز می شود.) این درحالی است که آمارها هم از اوضاع نابسامان گذرگاه های عابر پیاده حکایت دارد زیرا بر اساس آمار منتشر شده سالانه حدود 6000 نفر از عابران پیاده در کشورمان در تصادفات جان خود را از دست می دهند، ماجرا زمانی ناراحت …

این بازبینی را بررسی کنید

0

رای کاربر: 2.4 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا