آخرین خبرها
خانه / گزارش / حمایت اجتماعی و اشتغال معلولان همچنان لنگ می‌زند
حمایت اجتماعی و اشتغال معلولان همچنان لنگ می‌زند

حمایت اجتماعی و اشتغال معلولان همچنان لنگ می‌زند

سازمان بهزیستی به مددجویان تحت پوشش خود ماهانه 48 هزار تومان مستمری پرداخت می‌کند و چنانچه این افراد از دلیل پایین بودن مستمری خود، سوال کنند جواب خواهند شنید، مبلغی که سازمان بهزیستی به آنها پرداخت می‌کند، مستمری است و با حقوق تفاوت دارد. روز گذشته این پرسش در نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی که به مناسبت روز جهانی معلول برگزار شده بود، مطرح شد و این مقام مسئول تاکید کرد که سازمان بهزیستی در چند سال گذشته مستمری مددجوها را از 32 هزار به 48 هزار تومان افزایش داده است، این در حالی است که به گفته او بهزیستی به معلولان حقوق نمی دهد؛ بلکه در کنار خدماتی که در قالب بسته حمایتی ارائه می شود، مبلغی را نیز به عنوان مستمری به مددجویان پرداخت می کند. منظور رئیس سازمان بهزیستی از بسته حمایتی این سازمان ارائه خدماتی مانند اشتغال، وسایل کمک توانبخشی، بیمه و مسکن به مددجویان تحت پوشش این سازمان است که به گفته مسئولان بهزیستی، هزینه آن برای هر شخص معلول در سال به سه تا پنج میلیون تومان می رسد.

تاکنون آمار دقیقی از معلولان کشور ارائه نشده و کارشناسان در این خصوص نظرات مختلفی دارند. آنچه که مشخص است براساس آمارهای جهانی 10 تا 15 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه دچار معلولیت هستند، اما در این میان چهار تا پنج درصد افراد دچار معلولیت جدی هستند که نیاز به خدمات ویژه دارند.

با توجه به این آمار می توان گفت در کشور حدود سه میلیون معلول وجود دارد که نیاز به توجه و خدمات سازمان یافته ای دارند.

افزون بر این با توجه به گفته های همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی می توان تاکید کرد که این سازمان در حوزه اشتغال و حمایت اجتماعی برای معلولان ضعیف عمل کرده است.

هاشمی در این باره گفت: این دو حوزه موضوعاتی هستند که چند وجه دارند و باید تاکید کرد سازمان بهزیستی برای رفع آنها 100 درصد ابزار لازم را در اختیار ندارد.

شهری که با معلولان قهر است

در نشست خبری روز گذشته پرسش هایی نیز درخصوص نامناسب بودن فضای شهری برای معلولان مطرح شد، رئیس سازمان بهزیستی در این باره افزود: بهزیستی نباید در این باره پاسخگو باشد، زیرا مناسب سازی شهری دست ما نیست، به همین دلیل این پرسش ها را باید از اشخاصی که مسئول هستند پرسید، چون این روزها اگر ما جلوی ساختمان خود تغییراتی بدهیم، باید جوابگو باشیم.

به گفته هاشمی، سازمان بهزیستی در این خصوص پیگیری های زیادی داشته و جلسات متعددی برگزار کرده است.وی ادامه داد: نامه نگاری های زیادی با سازمان های مختلف شده و برای بهبود مناسب سازی شهری برای معلولان استانداردهایی را تعریف کرده و افراد زیادی را آموزش داده ایم.

به نظر می رسد سازمان بهزیستی برای مناسب سازی شهری فقط به نامه نگاری بسنده کرده، این در حالی است که تصمیم های این سازمان نیز از سوی دیگر نهادها آن طور که باید جدی گرفته نشده و اراده ای برای عمل به آنها وجود ندارد.

مسکن معلولان

یکی از نیازهای معلولان که مسئولان سازمان بهزیستی نیز بر آن تاکید دارند، بحث تامین مسکن این افراد است.

براساس قانونی که سال 83 به تصویب رسید، دولت باید برای خانه دار شدن معلولان، تعدادی مسکن اجاره به شرط تملیک در اختیار این افراد قرار دهد؛ هرچند که مسئولان بهزیستی در گزارش صدروزه خود از واگذاری بیش از 4000 واحد مسکونی به مددجویان خبر دادند، اما روند آماده سازی این منازل باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

به گفته هاشمی، با توجه به طرح «نهضت مسکن» قرار بود 200 هزار مسکن در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار بگیرد، در این میان فقط 10 درصد از این مسکن ها در مراحل اولیه ساخت قرار دارند و بقیه در مرحله جلوتری هستند.

وی اظهار کرد: تاکنون حدود 65 هزار واحد مسکونی تحویل مددجویان شده و تا پایان نیز 35 هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان این سازمان قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که نمی توان از سازمان بهزیستی توقع داشت به تنهایی تمامی نیازهای معلولان کشور را پوشش دهد.

این سازمان باید با همکاری بیشتر با مراکز مردم نهاد و خیریه ها برای بهبود شرایط معلولان و نیازمندان کشور قدم بردارد.

شیوه های نوین توانبخشی

به گفته رئیس سازمان بهزیستی، بیش از 60 درصد از منابع این سازمان در حوزه توانبخشی هزینه شده و آنها تلاش می کنند تا شیوه های نوین توانبخشی را نیز گسترش دهند.

وی عنوان کرد: به نظر ما، بهترین مراقب ها خواهران و مادران آموزش دیده معلولان هستند. هدف ما این است که با مشارکت معلولان و خانواده هایشان، خدمات در منزل سازمان بهزیستی را تقویت کنیم.

هاشمی درباره سرنوشت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیز ابراز کرد: اکنون این قانون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و تلاش ما این است که سریع تر این قانون را تصویب کنیم.

خراسان دارای بیشترین معلول روستایی

کارشناسان سازمان بهزیستی تاکنون در مناطق محروم 324 هزار و 213 معلول را شناسایی کرده اند. این در حالی است که 261 هزار نفر از آنان از خدمات این سازمان بهره مند شده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که این معلولان در بیش از 300 شهر و 18 هزار روستا شناسایی شده اند، تصریح کرد: مددکاران ما به محل هایی می روند که معلولان امکان دسترسی به خدمات ما را نداشته و سازمان ما را نمی شناسند.

وی یادآور شد: تعداد معلولان روستایی در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیشتر از دیگر استان های کشور است.

هاشمی درخصوص واگذاری پلاک ویژه معلولان ابراز کرد: سال گذشته 9344 نفر پلاک مخصوص معلولان گرفتند و امسال نیز 11 هزار و 562 معلول این پلاک را دریافت کرده اند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این که بهزیستی 100 درصد شهریه 16 هزار دانشجو را پوشش داده، یادآور شد: با تلاش مددکاران سازمان، آمار پشت نوبتی های کاشت حلزون به صفر رسیده است، این در حالی است که 1800 کودک از کمک های مالی بهزیستی برای کاشت حلزون بهره برده اند.

 16 هزار معلول مجهول الهویه

هاشمی با بیان این که یکی از مشکلات ما در گذشته حضور بیماران روانی مزمن در سطح شهر بود، یادآور شد: حدود 10هزار بیماری روانی مزمن اکنون در 552 مرکزی که برای نگهداری این افراد وجود دارد، ساماندهی شده اند و بهزیستی توانسته این مشکل را بخوبی مدیریت کند. افزون بر این اکنون سازمان بهزیستی 16 هزار مددجو را تحت پوشش قرار داده که از آنها با عنوان معلول های مجهول الهویه یاد می کند. هاشمی دراین باره توضیح می دهد: برای این معلولان در مراکز بهزیستی براساس چهره و اثر انگشت پرونده تشکیل شده و از آنها نگهداری می شود.

 

تاکنون آمار دقیقی از معلولان کشور ارائه نشده و کارشناسان در این خصوص نظرات مختلفی دارند. آنچه که مشخص است براساس آمارهای جهانی 10 تا 15 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه دچار معلولیت هستند، اما در این میان چهار تا پنج درصد افراد دچار معلولیت جدی هستند که نیاز به خدمات ویژه دارند. با …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا