آخرین خبرها
خانه / گزارش / سود سالانه 3 ميليارد دلاري قاچاقچيان ايراني از مواد مخدر
سود سالانه 3 ميليارد دلاري قاچاقچيان ايراني از مواد مخدر

سود سالانه 3 ميليارد دلاري قاچاقچيان ايراني از مواد مخدر

800 هزار قاچاقچي مواد مخدر مصرفي معتادان کشور را تامين مي کنند

روز گذشته برنامه «مناظره» با موضوع مواد مخدر در کشور بار ديگر روي آنتن رفت. در اين برنامه که با حضور پنج مهمان برگزار شد، سعي براين بود که اولويت برخورد با مواد مخدر مشخص شود، زيرا نظرسنجي اين برنامه نيز به اين شکل طرح شده بود که بينندگان بين دو گزينه مبارزه با عرضه و تقاضاي مواد مخدر، يکي را انتخاب کنند. در اين بين کارشناسان دعوت شده به برنامه نظرات مختلفي داشتند، اما در نهايت بيش از 65 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجي برنامه تاکيد کردند که بايد اولويت، مبارزه با عرضه مواد مخدر باشد.
در ابتداي مناظره، حميدرضا جلايي پور، جامعه شناس و دانشيار گروه جامعه شناسي دانشگاه تهران، گفت: سوال اينجاست که چرا آمار معتادان در کشور بالارفته است.
جلايي پور ادامه داد: به نظر من بزرگ ترين نهادها و سازمان هاي کشور حاکميتي است و اين نهاد ها با مانيتور کردن آسيب هاي اجتماعي کار نمي کنند.
وي يادآور شد: ميزان معتادها مساله مهمي در کشور است، زيرا در اين ميان بين دو تا چهار ميليون اختلاف نظر وجود دارد. البته رابطه اي هم بين اعتياد و بيکاري وجود دارد.
اين درحالي است که تعداد آمار بيکار نيز به طور قطعي مشخص نيست، زيرا برخي از کارشناسان تعداد بيکاران را سه و برخي نيز پنج ميليون نفر تخمين مي زنند. به همين دليل و به طور قطع مهار مشخص نشدن ميزان بيکاري در کشور مي تواند به افزايش تعداد معتادان در کشور دامن بزند.
بايد هشدار داد تا زماني که همه ارگان هاي کشور شناخت دقيقي روي آسيب هاي اجتماعي نداشته باشند، نمي توان اميدوار بود که مشکلي نظير اعتياد در کشور مهار شود.
بابک دين پرست، معاون کاهش تقاضا و مشارکت هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد رياست جمهوري درخصوص اين که چرا آمار مشخصي در اين حوزه وجود ندارد، بيان کرد: آمار سازمان ملل نيز به اين شکل است و مي گويد بين 130 تا 240 ميليون معتاد در جهان وجود دارد.
به گفته وي، معتادان خياباني را مي توان شمرد ولي معتادان يقه سفيد قابل شمارش نيستند.
دين پرست تاکيد کرد: بر اساس آماري که سال 91 جهاد دانشگاهي تهيه کرد، تعداد معتادان کشور يک ميليون و 325 هزار نفر است.

از سنتي به صنعتي
اين در حالي است که تقاضا براي مصرف مواد مخدر در کشور به سمت مواد مخدر صنعتي پيش مي رود و متاسفانه موادي نظير شيشه در کشور توليد مي شود و به نظر مي رسد براي کنترل مصرف کنندگان چنين موادي بايد روي فرهنگ سازي و آگاه کردن خانواده ها سرمايه گذاري کرد، زيرا مواد اوليه مخدر شيشه نيازي به عبور از مرزهاي کشور ندارد و در داخل کشور وجود دارد.

دليل مصرف؛ کسب لذت و تفريح
معاون کاهش تقاضا و مشارکت هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد رياست جمهوري اظهار کرد: ما در کاهش عرضه ابتکار عمل نداريم، کنترل و مديريت چرخه نيز در اختيار ما نيست. ما در همسايگي افغانستان هستيم؛ کشوري که 80 درصد ترياک جهان را تامين مي کند.
وي در ادامه با بيان اين که ده ميليون نفر در جهان قاچاق مواد مخدر را در دست دارند، گفت: اين افراد نيز با ما مذاکره نمي کنند. به گفته دين پرست، يکي ديگراز دلايل رشد مصرف مواد مخدر در کشور اين است که قاچاقچيان سود زيادي مي کنند. براي نمونه قاچاقچيان ايراني سالانه سه ميليارد دلار سود به دست مي آورند.
وي تاکيد کرد: اولين هدف ما بايد مصون نگهداشتن جامعه سالم باشد.
دين پرست به بررسي علل تمايل مخاطبان به مصرف مواد مخدر اشاره و بيان کرد: براساس بررسي هاي ما در سال 90 کسب لذت، کنجکاوي و تفريح از عمده دلايل مصرف کنندگان بوده است.
به گفته وي، 800 هزار قاچاقچي مواد مخدر يک ميليون و 325 هزار نفر معتاد کشور را تامين مي کنند، اين درحالي است که برخي معتادان، قاچاقچي نيز هستند.
براساس آمارهاي موجود، در سال 84 روزانه 13 نفر به دليل مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست مي دادند، اين درحالي است که در سال گذشته 3850 نفر به دليل مصرف مواد مخدر فوت کرده و بر اساس آمار در اين سال روزانه هشت نفر جان خود را از دست دادند.

مصرف 17 درصدي در ايران
سومين کارشناسي که در برنامه پشت تريبون رفت، اميرحسين قاضي زاده هاشمي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس بود. به نظر او اعتياد بيماري اجتماعي است و وقتي نرخ طلاق و ديگر مشکلات اجتماعي در جامعه افزايش پيدا کند آمار اعتياد نيز افزايش مي يابد.
وي با بيان اين که تا سال 76 تمرکز مبارزه بر عرضه مواد بود، عنوان کرد: آن موقع ما کمتر از 5 درصد موفقيت داشتيم و وقتي رويکرد را تغيير داديم، سطح موفقيت رشد بيشتري داشت. به گفته اين نماينده مجلس، اکنون 17 درصد مواد مخدري که در افغانستان توليد مي شود، در کشور به مصرف مي رسد، اين در حالي است که کشور هزينه زيادي هم بابت ترانزيت مواد مخدر متحمل مي شود.
قاضي زاده با بيان اين که مواد مخدر جديد در خانه و آشپزخانه ها قابل توليد است، بيان کرد: اين ماجرا کار را براي برخورد با شبکه هاي مافيايي سخت مي کند.
به نظر مي رسد براي مقابله با توليدکنندگان مواد مخدر در کشور فضا بايد براي توليدکنندگان ناامن شده و از طرفي استفاده از خدمات در حوزه درمان افزايش پيدا کند.

در مبارزه موفق نبوده ايم
موسي قرباني، مستشار ديوان عالي کشور و کارشناس مسائل حقوقي بر اين باور است که براي مبارزه با مواد مخدر در کشور بايد به مهار عرضه توجه کرد.
وي اظهار کرد: مواد مخدر موضوعي است که روي آن اجماع جهاني وجود دارد و حتي از مبارزه با تروريست اتفاق نظر بيشتري روي آن وجود دارد.
به گفته قرباني، ما در بحث مبارزه کمترين توفيق را داشته ايم، پليس و قوه قضاييه در خصوص موضوع هايي مانند اشرار و ترافيک موفق بوده اند، ولي در زمينه مبارزه با مواد مخدر توفيق کمي داشته اند.

4000 شهيد و 12 هزار جانباز
علي مويدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا نيز يکي ديگر از کارشناسان برنامه «مناظره» بود. او معتقد است که اولويت بايد مهار عرضه مواد مخدر در کشور باشد.
وي با بيان اين که عملکرد نظام جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر در جهان زبانزد است، ابراز کرد: ما در مهار عرضه مواد مخدر الگو هستيم، ما در راه مبارزه با مواد مخدر 4000 شهيد و 12هزار جانباز داشته ايم.
در ادامه مناظره مستشار ديوان عالي کشور با اشاره به اين که نيروي انتظامي اقدامات خوبي داشته، اما رضايت کاملي در خصوص انسداد مرزها ندارد، بيان کرد: آنها اعتقاد دارند بايد در اين بخش اعتبارات تخصيص پيدا کند.
معاون کاهش تقاضا و مشارکت هاي مردمي ستاد مبارزه در مقابل اين اظهار نظر تاکيد کرد: ما مي توانيم جلوي توزيع مواد مخدر در زندان ها را بگيريم.
به نظر مي رسد بين مسئولان کشور براي مبارزه با مواد مخدر اجماعي وجود ندارد، بر اين اساس بايد تاکيد کرد که برگزاري چنين نشست هايي مي تواند سبب مطرح شدن مشکلات موجود شود و کارشناسان به هدفي واحد دست پيدا کنند، زيرا تا زماني که در اين حوزه نتوان هدفي مشخص را پيگيري کرد، به طور حتم مبارزه با مواد مخدر راه به جايي نخواهد برد. افزون بر اين مسئولان کشور بايد بودجه اي را براي فرهنگ سازي، ايجاد اشتغال و فراهم شدن امکانات تفريحي براي جوانان و خانواده ها در نظر بگيرند، زيرا مواد مخدر صنعتي اين روزها در کشور توليد شده و با مسدود کردن کامل مرزها نيز نمي توان ميزان عرضه را کاهش داد، بنابراين کاهش تقاضا که فقط با آگاه شدن خانواده ها و جوانان شدني است، مي تواند در اين زمينه موثر باشد.

800 هزار قاچاقچي مواد مخدر مصرفي معتادان کشور را تامين مي کنند در ابتداي مناظره، حميدرضا جلايي پور، جامعه شناس و دانشيار گروه جامعه شناسي دانشگاه تهران، گفت: سوال اينجاست که چرا آمار معتادان در کشور بالارفته است. جلايي پور ادامه داد: به نظر من بزرگ ترين نهادها و سازمان هاي کشور حاکميتي است و …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا