برج آزادی را دود گرفته بود؛ مثل دیروز، مثل امروز، مثل فردا، اما آقای شهردار بیخیال آلودگی هوا دودستی فرمان دوچرخهاش را چسبیده بود و گاهی رکاب میزد. نگاهها به او دوخته شده بود، برخی میگفتند شهردار تهران پس از عمل جراحی کمرش دوباره پا به رکاب شده و دوچرخهسواری را تبلیغ میکند.
پیروزحناچی سهشنبه پیش تنها نبود وقتی به سمت میدان آزادی میراند، چند نفر همراهش بودند؛ افرادی که مثل او کلاه ایمنی قرمز به سر گذاشته و روی زین دوچرخه مشکی رنگی با مارک ویوا نشسته بودند یا سوار بردوچرخههایی زرد، کلیددار شهر را همراهی میکردند.
رنگ دوچرخه تنها تفاوت همراهان شهردار نبود، آنچه بیشتر به چشم میآمد ماسکهایی بود که برخی همراهان روی صورت خود گذاشته بودند؛ ماسکهایی که خطر آلودگی هوا را یادآوری میکرد.
به گواه آمار سایت کنترل کیفیت هوای تهران، سهشنبه گذشته آلودگی هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت و سایت به بازدیدکنندگانش هشدار میداد؛«باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند، فعالیتهایی که سبب میشود نفس کشیدن تا حدی سختتر از حالت طبیعی صورت گیرد؛ مثل دویدن.»
سهشنبه پیش آقای شهردار بیتوجه به هشدارهایی که سایت کنترل کیفیت هوای تهران میداد پا به رکاب شد، سایتی که با هزینه شهرداری اداره میشود تا با ارائه اطلاعات کیفیت هوا مانع آسیب دیدن بیشتر شهروندان شود. هدفی که به نظر میرسد آقای شهردار ۱۸۰درجه مخالفش رکاب میزند!
آقای شهردار مشاوران خوبی دارد، مشاورانی که تشویقاش میکنند با پویش سهشنبههای بدون خودرو همراه شود، اما آنها یادشان رفته به آقای شهردار بگویند براساس مطالعاتی که محققان در دانشگاههای واشنگتن، کلمبیا و بوفالو انجام دادهاند؛ هوای آلوده میتواند به اندازه دود کردن یک پاکت سیگار به ریه شهروندان آسیب بزند و اگر شهروندان فعالیت بدنی شان را بیشتر کنند بالتبع سیگار بیشتری نیز دود خواهند کرد.
کم نیستند افرادی که وقتی پیروز حناچی اولین بار با دوچرخه در معابر شهر حاضر شد، حرکت او را نمایشی خواندند و گفتند آقای شهردار بجای صرف وقت برای چنین نمایشی بهتر است گرهی از مشکلات کلانشهر تهران باز کند، مشکلاتی که کلانشهر تهران را به شهری نامهربان برای شهروندانش بدل کرده، برای مثال نبود پیادهرو و پل عابر مناسب جان شهروندان را به بازی گرفته تا آنجا که در نوروز ۹۷ عابران پیاده ۴۰ درصد آمار فوت ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص دادند.
بنابراین چنانچه شهردار تهران قصد دارد برای زیستپذیر کردن شهر تهران قدمی بردارد، بهتر است برای توسعه حملونقل عمومی شهر چانهزنی کند. به عبارت دیگر اگر کلیددار تهران میخواهد نمایش تاثیرگذارتری را روی پرده ببرد بهتر است در روزهای آلوده پایتخت برای دقایقی با دوچرخهاش مقابل ساختمان پاستور بایستد و یادآور شود آلودگی هوای تهران جدی است و دولت نهتنها به تعهداتش درخصوص توسعه مترو عمل نکرده بلکه حدود شش سال است که حتی یک اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه نکرده است.