آخرین خبرها
خانه / گزارش / جنگل زیر شخم جویندگان گنج
جنگل زیر شخم جویندگان گنج

جنگل زیر شخم جویندگان گنج

بیکاری سبب شده جوانان زیادی در شمال و غرب کشور در سودای ‌یافتن گنج ‌جنگل را تخریب کنند

«حدود یکصد نفر از جوانان روستای ما این روزها به دنبال یافتن زیرخاکی هستند.» این‌ها را مرد جوانی می گوید که در یکی از روستاهای شمالی کشور زندگی می کند، روستایی که جمعیت آن به ۸۰۰ نفر نیز نمی رسد. این روزها با بالا رفتن قیمت طلا و افزایش نرخ بیکاری ‌ جوانان زیادی تب یافتن گنج دارند تبی که زندگی را به آنها حرام کرده و برخی مواقع به قیمت جان آنها ختم می‌شود.

فقط تب تند زیرخاکی نیست که این روزها به جان میراث فرهنگی کشور افتاده و  رد زخم کلنگ را به یادگار در جنگل ها و مناطق باستانی به یادگار می گذارد، سودجویان زیادی از این آشفته بازار سود می برند افرادی که نقشه های تقلبی گنج، اشیاء عتیقه قلابی و فلزیاب می فروشند نیز از فرصت طلبان این بازار هستند. بازاری که در نبود نظارت سبب بروز آسیب های زیادی شده است.

‌  مدت زیادی از مرگ سه جوینده گنج در اطراف قائمشهر نمی گذرد، چند روز پیش هم ماموران  در همدان هنگام بازرسی از خودروی چند جوان جوینده گنج ۹ ‌سکه مربوط به قبل از اسلام، دو ‌ سکه تاریخی مربوط به دوران صفویه، ۱۲‌ سکه پهلوی‌و تعدادی انگشتر، کشف کردند.‌خبر  دستگیری یا جانباختن ‌ جویندگان گنج  از صفحات حوادث روزنامه ها پاک نمی شود چون آن طور که باید برای اشتغال و فرهنگسازی جوانان تلاش نمی شود با توجه به افزایش فروش و کرایه دستگاه های فلزیاب، ‌ نقشه های قلابی گنج باید نسبت به افزایش فعالیت جویندگان گنج که میراث فرهنگی کشور را نشانه رفته اند هشدار داد.

دست زیاد شده است

از همه قشری به دنبال گنج می روند، از کارگر و شغل آزاد گرفته تا افرادی با پست و جایگاه های مهم، گنج همه را به کوه و دشت می کشاند، نعمت یکی از جویندگان طلا است، او به همرا سه نفر دیگر در راه پیدا کردن گنج بارها زمین را زخمی کرده اند، اما این روزها نعمت از چیزی حر ف می زند که تا الان برایش پیش نیامده بود : او می گوید در کل این سه سال به اندازه امسال نقشه و دستگاه های قلابی در بازار ندیده است، انگار افرادی برای دور زدن جویندگان در بازار نقشه ای قلابی پخش می کنند. «دایی» با قد بلند و ریش سفید جوگندمی، از همه بچه های گروه قدیمی تر است، او که سال ها در معدن با دستگاه های فلزیاب کار می کرده است، خوب دستگاه های فلزیاب را می شناسد، دستی هم در تعمیر و راه اندازی آنها دارد، او چند سالی است که به دنبال گنج شب را در بیابان روز می کند، نام اصلیش را فاش نمی کند، می گوید شما بنویسید دایی. او به ما می گوید: شب هایی بود که وقتی به برای یافتن زیرخاکی به دل کوه و بیابان می زدیم پرنده پر نمی زد، اما الان نمی دانم چه شده است که از اوایل سال تا الان زمانی که به کوه می رویم گروه های را می بینیم که در پوشش های مختلف به دنبال گنج می گردند.

او ادامه می دهد: از این ها بدتر شکست خورده هایی هستند که بعد از خسته شدن در یافتن گنج این روزها دارند با روش های دیگر از جویندگان طلا، کسب در آمد می کنند. آن طور که دایی می گوید افرادی در بازار  نقشه های قلابی می فروشند.

حفاری های غیر مجاز

حرف های نعمت و دوستانش خبر از تند شدن تب یافتن زیرخاکی می دهد، تبی که به نظر نمی رسد خیال به عرق نشستن داشته باشد. جوانان بیکار زیادی این روزها سودای یک شبه پولدار شدن دارند به همین دلیل با بیل و کلنگ به جان زمین و آثار باستانی افتاده اند تا یک شبه راه صد سال را بپیمایند، اما خبرهایی که از سرنوشت این افراد منتشر می شود از این حکایت دارد که این رویا برای بسیاری از آنها به قیمت مرگ یا دست کم زندان تمام می شود.

‌ این اتفاقات در حالی می افتد که فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی درباره آمار حفاری‌ های غیرمجاز برای کشف عتیقه در کشور به ایسنا می گوید: درباره افزایش یا کاهش آمار حفاری‌های غیرمجاز در کشور، چیزی را انکار نمی‌کنم اما در رابطه با حفاری غیرمجاز باید بگویم که آمار ما افزایش نداشته است. متاسفانه برخی با اندیشه یک شبه ثروتمند شدن و کشف گنج و عتیقه اقدام به حفاری می‌کنند که قطعا پلیس با آنان برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که عده‌ای سودجو اموال و دارایی‌های ملی را از بین ببرند یا قاچاق کنند.

رحمت اللهی همچنین نسبت به پیامدهای حفاری غیرمجاز هشدار می دهد و می افزاید: متاسفانه مواردی بوده که افراد برای یافتن گنج و عتیقه اقدام به حفاری کرده یا داخل چاه و غاری رفته و داخل همان محل دفن شده‌اند .

گرایش به یافتن زیر خاکی زیاد شده

ناصر یکی دیگر از جویندگان گنج است او در یکی از  روستاهای‌شمال کشور زندگی می کند، ناصر و دوستانش برای پیدا کردن گنج این روزها جایی نمانده که شخم نزده باشند،ناصر می گوید همین دیروز به اتفاق چند نفر خودشان را به قزوین رسانده بودند تا زیرخاکی پیدا کنند. او درباره اینکه چرا به قزوین رفته می گوید: یکی از دوستانم یک قطعه زمین در قزوین دارد در حالی که بیش تر از ۵۰میلیون تومان نمی ارزد یک مشتری پیدا شده که می خواهد ۴۰۰ میلیون تومان بابت آن پرداخت کند به همین دلیل شک کردیم که شاید بحث زیرخاکی مطرح است به همین خاطر خودمان را به اینجا رساندیم اما هرچه دستگاه زدیم  چیزی پیدا نکردیم.

آن طور که ناصر تعریف می کند این روزها تب زیرخاکی همه جا بیداد می کند برای نمونه در روستای ‌آنها که حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد حدود یکصد جوان سودای پیداکردن گنج دارند و اگر تا مدتی قبل هرچند ماه یکبار به دنبال زیرخاکی می رفتند این روزها هر هفته به یک منطقه شال و کلاه می کنند و بساط گنج یابی شان را پهن.

او ادامه می دهد: تا قبل از گران شدن طلا ما اگر سکه هایی را که در قدیم حکم مدال داشتند پیدا می کردیم حدود یک میلیارد تومان قیمت داشتند به همین دلیل این روزها که طلا گران شده با یافتن چنین سکه ای زندگی مان از این رو به آن رو می شود. به این ترتیب آنها بیشتر مناطقی را که حدس می زنند گنج وجود دارد زیر و رو می کنند.

علیه زمین

حفاری های غیر مجاز ‌ خسارت های جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می کند،  سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این باره به ما می گوید: افرادی که به بهانه گنج به جام زمین و کوه ها می افتند، در بیشتر موارد و به ویژه در مواردی که به اشیاء قدیمی دست پیدا می کنند، به طور حتم بسیاری از آثار دیگر را در اثر کندن و حفاری نابود و خراب می کنند. در واقع این افراد بر اساس قوانین و ضوابط اصولی کاوش را انجام نمی دهند. سیروس نیا به موردی اشاره می کند که برای دست یافتن به یک کیسه طلا کوزه های زیادی را نابود و خرد کرده بودن و ادامه می دهد: بدتر از این موارد زمانی است که این اشیاء از کشور خارج می شود و دیگری در دسترس ما نیست. همچنین از بین بردن آثاری که تا سال های می تواند در موزه ها پذیرای بازدیدی کنندگان باشد و برای کشور درآمد زایی کند خسارت دیگری است که جویندگان طلا به بدنه میراث و تاریخ کشور وارد می کنند.

قیمت وسوسه کنند طلا و اشیا قدیمی هر روز افرادی را  وارد مسیر پر خطر پیدا کردن گنج می کند، در همین مسیر افرادی با خطراتی کمتر و تنها با سوء استفاده از موقعیت جویندگان گنج از  طریق آنها پول به جیب می زنند. تهیه و فروش نقشه و دستگاه های فلز یاب، یا تهیه اشیاء قیمتی و پنهان کردن آن در جایی مشخص و فرستادن جویندگان با استفاده از کلاهبرداری به این مکان ها از شایع ترین روش های سوء استفاده در بازار جویندگان طلا است. هر چند افزایش حفاری ها و جویندگان از سوی مسئولان رد می شود اما شواهد به جا مانده در جنگل کوه ، دشت ها و شهادت محلی های که شبانه در کوه های اطراف روستاهایشان شاهد کند وکاو هستند می تواند زنگ خطری است جدی برای میراث فرهنگی این کشور.

بهنام اکبری

 

 

بیکاری سبب شده جوانان زیادی در شمال و غرب کشور در سودای ‌یافتن گنج ‌جنگل را تخریب کنند «حدود یکصد نفر از جوانان روستای ما این روزها به دنبال یافتن زیرخاکی هستند.» این‌ها را مرد جوانی می گوید که در یکی از روستاهای شمالی کشور زندگی می کند، روستایی که جمعیت آن به ۸۰۰ نفر …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 3.1 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا