آخرین خبرها
خانه / گفت و گو / فعاليت گنج ياب ها بيشتر شده است
فعاليت گنج ياب ها بيشتر شده است

فعاليت گنج ياب ها بيشتر شده است

محمد کربلايي، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي کشور در اين گفت وگو از دلايل افزايش تب گنج يابي در کشور و اشياي کشف شده از قاچاقچيان عتيقه در چهار ماه نخست سال مي گويد.

اين روزها بحث گنج يابي بيشتر از گذشته مطرح شده است. براي نمونه برگزاري تورهاي آموزش گنج يابي نيز خبرساز شده به نظر شما دليل افزايش چنين مسائلي چيست؟
تب يافتن گنج دردي است که طمعکاران و سوداگران زيادي را در سراب خود مي سوزاند اين کار نتيجه اي جز آسيب روحي – رواني و در بعضي مواقع مجازات قضايي براي فريب خوردگان در پي ندارد و دلايل آن شامل آشنايي نداشت با قوانين، نبود مجازات هاي بازدارنده، ساده انديشي، پيمودن ره صدساله در يک شب يا ماجراجويي و ديگر مشکلات جامعه مانند بيکاري اعتياد است.

بيشتر کدام استان ها درگير مسائلي مانند گنج يابي هستند؟
جرائم گنج يابي را مي توان شامل حفاري غيرمجاز و استفاده از فلزياب دانست که با توجه به در نظر گرفتن مواردي از جمله تعداد آثار ثبت ملي، گستردگي و پراکندگي آثار و موقعيت جغرافيايي و باتوجه به گزارش هايي که از استان هاي مختلف دريافت مي کنيم، مي توان گفت اکثر استان هاي سراسر کشور درگير هستند.

قانونگذار درباره مجازات افرادي که اقدام به گنج يابي يا تخريب آثار باستاني مي کنند، چه پيش بيني کرده است؟
فصل نهم قانون مجازات اسلامي کتاب پنجم تعزيرات پيرامون جرايم عليه ميراث فرهنگي تنظيم شده است از طرفي نيز ماده واحده قانون ضرورت اخذ مجوز براي ساخت، خريد و فروش، نگهداري، تبليغ و استفاده از دستگاه فلزياب براي متخلفان کاربرد غيرقانوني اين گونه ابزار در نظر گرفته شده است.

چه خلاهاي قانوني براي برخورد با افرادي که دنبال گنج يابي مي روند يا آثار باستاني را تخريب مي کنند، وجود دارد؟
مجازات هاي در نظر گرفته شده، متناسب با جرايم ارتکابي نبوده و به عبارتي ديگر بازدارنده نيست، چون بسياري از مجرمان و سوداگران اين عرصه مسبوق به سابقه و مرتکب تکرار جرم مي شوند.

کمبودهاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي در اين زمينه چيست، آيا نيرو و تجهيزات کافي در اختيار داريد؟
با توجه به تعدد آثار ثبت ملي و جهاني، گستردگي و پراکندگي آثار در اقصي نقاط کشور هرگونه اقدام عليه سوداگران اين عرصه مستلزم فرهنگسازي، عرق ملي و تلاش و هميت عموم مردم و دوستداران ميراث فرهنگي بوده و صرف انتظار از يک يا چند نهاد تخصصي کافي نبوده و لازم است يگان حفاظت براي پيشگيري از وقوع جرم و مقابله با متجاوزان به آثار تاريخي از هر حيث مانند نيروي انساني و ارتقاي سامانه هاي هوشمند تقويت شود.

يگان حفاظت ميراث فرهنگي تاکنون در اين زمينه چه موفقيت هايي داشته است؟
اقدامات انجام شده از سوي مرکز کنترل و فرماندهي نشان دهنده کاهش 73 درصد سرقت از موزه ها، افزايش 07 / 10درصد دستگيري مجرمان حفاري هاي غيرمجاز بوده است علاوه بر اين شناسايي شرکت ها و سايت هاي غيرمجاز که در زمينه تبليغات فروش دستگاه هاي گنج ياب فعاليت داشته اند در دستور کار فرماندهي يگان حفاظت سراسر کشور قرار گرفته و موفقيت هاي چشمگيري داشته ايم و اين روند کم و بيش ادامه دارد، اميدواريم در راستاي کنترل و مهار جرايم اقدامات اساسي از سوي مسئولان ذي ربط سازمان و معاونت محترم توسعه راهبردي رياست جمهوري براي اين فرماندهي صورت بگيرد.

آمار کشفيات يگان حفاظت در چندماهه اول سال چه بوده است؟
تعداد اشياي کشف شده در چهار ماهه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزايش 09 / 56 درصدي است، علاوه بر اين از لحاظ تعداد دفعات کشفيات اشياي تاريخي نيز با رشد 83 / 21درصد روبه رو بوده ايم.

بيشترين کشفيات يگان چه بوده است؟
درباره بيشترين کشفيات چهار ماهه اول سال مي توان به سکه هاي تاريخي و ظروف سفال مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي (ماقبل تاريخ، تاريخي و دوره اسلامي) اشاره کرد.

يگان حفاظت ميراث فرهنگي در فضاي مجازي نيز فعال است، آيا تا به حال مديران سايت هايي که در زمينه گنج يابي فعاليت مي کنند، شناسايي شده اند؟
اين قضيه از ابتدا از سوي يگان حفاظت در حال پيگيري بوده و هست، علاوه براين براي ارتقاي اين فعاليت ها اکنون تعامل خوبي با پليس فتا انجام شده و تاکنون سايت هاي زيادي در اين باره با دستور مقام قضايي مسدود شده است.

فعاليت گنج ياب ها در چند سال اخير چه تغييراتي کرده است؟
با توجه به تبليغات و بازاريابي هاي غيرقانوني خريد و فروش دستگاه هاي فلزياب فعاليت گنج ياب ها افزايش داشته، زيرا فعاليت اين شرکت ها به تشويق افرادي منجر شده که به دنبال گنج هستند.

خريد و فروش اشياي تقلبي چقدر رواج دارد؟
باتوجه به ناآگاهي عموم مردم نسبت به شناسايي اشياي تاريخي اکنون درصد فراواني از خريد و فروش در اين حوزه مربوط به اشياي تقلبي است.

قاچاقچيان بيشتر آثار به دست آمده را به کدام کشورها قاچاق مي کنند؟
آنها بيشتر آثار را از طريق کشورهاي همجوار به کشورهاي اروپايي مي فرستند و آنجا در حراجي هاي بزرگ به کلکسيونرهاي آثار عتيقه مي فروشند.

آماري از سرقت موزه هاي کشور داريد؛ آخرين سرقتي که از موزه هاي کشور انجام شده چه زماني بود. آيا سارقان شناسايي شدند؟
سرقت از آتشکده ري در جاده ورامين آخرين پرونده سرقت از موزه هاي کشور است که بلافاصله رسيدگي به موضوع در دستور کار اين يگان و پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت و در کمتر از 20 روز سارقان دستگير و روانه زندان شدند و تمام اشياي مسروقه نيز به موزه برگردانده شد.

محمد کربلايي، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي کشور در اين گفت وگو از دلايل افزايش تب گنج يابي در کشور و اشياي کشف شده از قاچاقچيان عتيقه در چهار ماه نخست سال مي گويد. اين روزها بحث گنج يابي بيشتر از گذشته مطرح شده است. براي نمونه برگزاري تورهاي آموزش گنج يابي نيز خبرساز شده …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا