آخرین خبرها
خانه / گفت و گو / سیستان و بلوچستان، چشم به راه خیّران
سیستان و بلوچستان، چشم به راه خیّران

سیستان و بلوچستان، چشم به راه خیّران

82408466-71368809سیستان و بلوچستان، یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است؛ استانی که پس از خشک شدن هامون به تعداد نیازمندانش افزوده شده، اما اعتبار و کمک‌هایی که برای دستگیری از محرومان این منطقه در نظر گرفته می‌شود با جمعیت این استان همخوانی ندارد. این مسائل را با رضا شهرکی، مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان در میان گذاشته‌ایم. او حل مشکلات محرومان استان را در گروی کار فرابخشی تمام دستگاه‌ها و توجه نیکوکاران ‌کشور به این استان می‌داند.
  • بزرگ‌ترین مشکل مددجویان کمیته امداد‌ در استان سیستان و بلوچستان را چه می‌دانید‌؟

اساسی‌ترین مشکلی که در استان داریم، ‌انگیزش و ارائه تسهیلات لازم به مددجوها ست، چراکه باید ابتدا مشکل انگیزش و فرهنگی مددجوها را حل کرد و پس از آن به بحث‌های مالی و اقتصادی ‌که مددجوها با آن روبه‌رو هستند، پرداخت.

  • برای اشتغال بیشتر مددجوها چه رویکردی را دنبال می‌کنید؟

اشتغال به معنی استخدام در استان زیاد نیست یا اگر باشد، مددجویان ما شرایط آن را کمتر دارند. به همین خاطر ما آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مشاغل خرد را دنبال می‌کنیم. در این میان، مهم‌ترین مساله موضوع ضمانت ‌و پرداخت وام‌هاست که در نهایت به رسیدگی بیشتر به وضع محرومان منجر می‌شود.

  • چه تعداد مددجو‌ در استان تحت پوشش کمیته امداد هستند؟

239 هزار نفر در استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.

  • از میان سالمندان، کودکان و زنان سرپرست خانوار، آسیب‌پذیرترین قشر در میان مددجویان کدام است؟

نمی‌توان گفت کدام گروه بیشتر آسیب‌پذیر هستند، اما جمعیت زنان سرپرست خانوار ما حدود 56 هزار و ایتام حدود‌ 40 هزار نفر است که 28 هزار نفر از ایتام زیر 18 سال هستند که می‌توان گفت این گروه‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. از جهت تغذیه نیز برای کودکان زیر پنج سال آسیب‌های زیادی وجود دارد. دانش‌آموزان و دانشجویانی هم هستند که جزو اقشار آسیب‌پذیر قرار دارند.

  • چه تعداد از کودکان‌‌ استان دچار سوءتغذیه هستند؟

پایش‌ها در این باره شروع شده و تاکنون 11 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه شناسایی شده‌اند که قد و وزن آنها گرفته شده و لیستشان وجود دارد.

به نظر می‌رسد، این آمار باید بیشتر از این مقدار باشد، زیرا دسترسی به نقاط محروم دشوار است.

درست است. آمار می‌تواند بیشتر باشد، چون از لحاظ اعتبار محدودیت داریم‌.

  • محروم‌ترین منطقه استان چه منطقه‌ای است؟‌‌

مناطق مختلف را بخش‌بندی کرده‌ایم، تقریبا 50 درصد محرومانی که در ضرایب بالا طبقه‌بندی می‌شوند در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند. این نشان‌دهنده فقری است که در منطقه وجود دارد و در این میان، منطقه نیک شهر، اطراف کنارک، چابهار و قصر قند ضرایب بالایی دارند. می‌توان گفت در استان منطقه‌ای با ضریب کمتر از شش یا پنج وجود ندارد.

  • مشکل چنین مناطقی با فعالیت کمیته امداد به تنهایی برطرف نمی‌شود، چه سازمان‌های دیگری باید به شما کمک کنند؟

‌انتظار داریم، تمام بخش‌ها در این زمینه فعالیت کنند یعنی دستگاه‌های مسئول در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی باید دست به دست هم بدهند تا مشکل مناطق محروم بر طرف شود، چراکه امداد نشانه‌های بیماری را برطرف می‌کند و برای درمان قطعی آن نیاز به حمایت تمام دستگاه‌هاست.

خشکسالی و اختصاص نیافتن حقآبه هامون نیز به شرایط بحرانی منطقه دامن زده است. بنابراین وزارت خارجه نیز نقش چشمگیری در حل مشکلات اهالی استان دارد.

در بخش شمالی استان اگر حقآبه تالاب تامین شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود، زیرا کشاورزی و مشاغل وابسته به آن از بین رفته است. به همین خاطر وزارت خارجه در حل مشکلات سیستان و بلوچستان نقش چشمگیری دارد.

  • تلخ‌ترین اتفاقی که در مدت حضور در کمیته امداد با آن روبه‌رو شده‌اید، چه بوده است؟

مدتی پیش، هنگام بازدید از مناطق محروم کودکی را دیدم که والدینش فوت کرده بودند. پدربزرگ او هم پس از مدتی فوت کرد. این کودک فامیل نزدیکی‌ نداشت. به همین خاطر نهایتا یکی از اقوام دور سرپرستی او را قبول کرد، اما این فامیل هم به دلیل فقر نتوانست سرپرستی‌ کودک را ادامه بدهد. به همین خاطر او را تحویل بهزیستی داد. خیلی تلخ است که کودکانی وجود دارند که در این دنیا خویشاوندی ندارند که از آنها حمایت کند.

  • موضوع ایرانیان بی‌شناسنامه در استان چقدر جدی است؟

این مشکل وجود دارد، زیرا خیلی‌ها در سیستان و بلوچستان به شکل عشیره‌ای زندگی می‌کنند یعنی زندگی‌شان در دو طرف مرز جریان دارد. به همین خاطر خیلی از آنها‌ ایرانی محسوب می‌شوند، اما شناسنامه نگرفته‌اند. شورای تامین استان باید درخواست‌های این افراد را بررسی کند.

  • و حرف آخر؟

در بخش مسکن مددجویان باید ورود کنیم و برای حل این مساله به مشارکت مردمی نیاز داریم. فقر عمومی سبب شده ساکنان استان نتوانند بخوبی در این زمینه فعالیت کنند. بنابراین نیکوکاران سایر استان‌ها نیز بهتر است به رفع محرومیت در این استان کمک کنند.

سیستان و بلوچستان، یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است؛ استانی که پس از خشک شدن هامون به تعداد نیازمندانش افزوده شده، اما اعتبار و کمک‌هایی که برای دستگیری از محرومان این منطقه در نظر گرفته می‌شود با جمعیت این استان همخوانی ندارد. این مسائل را با رضا شهرکی، مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان در …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا