آخرین خبرها
خانه / یادداشت / گواهینامه یا قتلنامه
گواهینامه یا قتلنامه

گواهینامه یا قتلنامه

635646823685917009 (1)آلت قتاله می‌شود و جان می‌گیرد تا آمار سالانه جان باختگان حوادث ترافیکی همچنان به 20 هزار نفر نزدیک بماند؛ دستانی می‌شود بلند تا روی کلاف ترافیک گره کور بزند و عمر شهروندان را تباه کند؛ ابری می‌شود سیاه تا آسمان آبی را از زمین بدزدد و تنفس را برای کودکان و سالخوردگان دشوار کند، تیغی می‌شود در دست زنگی مست تا پیر و جوان از اذیت وآزارش در امان نباشند، از نبود فرهنگ درست استفاده از خودرو و شیوه مناسب رانندگی در کشورمان حرف می‌زنیم، مساله‌ای که این روزها باید آن را از مشکلات بزرگ شهرنشینی دانست.

 زیرا بررسی علل سوانح ترافیکی ثابت می‌کند بخشی از تصادفاتی که منجر به مرگ می‌شود، براثر خطای انسانی رخ می‌دهد قابل انکار نیست قسمتی از ترافیک‌هایی که در کلانشهرها و جاده‌های برونشهری وقت شهروندان را تباه می‌کند به‌دلیل شیوه نادرست رانندگی افراد و توجه نکردن آنها به نکاتی مانند رانندگی بین خطوط سفیداست. افزون براین یکی از علل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها و مصرف بالای سوخت‌های فسیلی در کشور دلیلی ندارد جز سیل خودروهای تک سرنشین که راه را بر عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی و امدادی سد می‌کند. باید یادآور شد هنوز بخشی از تماس‌هایی که با پلیس 110 گرفته می‌شود برای شکایت افراد سهل‌انگار است که خودروی خود را در مکان‌هایی مانند پل‌های پارکینگ مجتمع‌های مسکونی یا تجاری پارک می‌کنند.

این مسائل وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که آنها را در کنار آماری که رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا صادر کرده بگذارید؛ براساس گفته‌های او تعداد افرادی که سال گذشته موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند حدودیک میلیون و500 هزار نفر برآورد می‌شود. البته یادآوری این نکته ضروری است تمامی مشکلاتی که این روزها به‌دلیل استفاده نادرست از خودرو گریبان زندگی شهروندان را گرفته به‌دلیل مناسب نبودن مراحل آموزش رانندگی و صدور گواهینامه است ؛ زیرا برخی افراد گواهینامه می‌گیرند، اما نمی‌دانند خودرو و رانندگی در معابر شهری وسیله‌ای مناسب برای تخلیه هیجانات آنها نیست. در واقع پروسه صدور گواهینامه در کشورمان به‌گونه‌ای است که شخص مهارت لازم برای کنترل خودروی نقلیه را نیز به‌دست نمی‌آورد، بنابراین طبیعی است نکات مهمی مانند احترام به قوانین و فرهنگ درست استفاده از خودرو در آن به فراموشی سپرده شود. باید تاکید کرد تا زمانی که در کشورمان با الگو برداری از کشورهای موفق و بومی سازی طرح‌های آنها، مقدمات آموزش صحیح به رانندگان فراهم نشود نمی‌توان توقع داشت از میزان خسارتی که هر سال حوادث ترافیکی، مصرف بالای سوخت و اتلاف وقت شهروندان در ترافیک به جامعه تحمیل می‌کند، کم شود.

مهدی آیینی

آلت قتاله می‌شود و جان می‌گیرد تا آمار سالانه جان باختگان حوادث ترافیکی همچنان به 20 هزار نفر نزدیک بماند؛ دستانی می‌شود بلند تا روی کلاف ترافیک گره کور بزند و عمر شهروندان را تباه کند؛ ابری می‌شود سیاه تا آسمان آبی را از زمین بدزدد و تنفس را برای کودکان و سالخوردگان دشوار کند، …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 4.78 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا