چند همایش و یک سری تعارف، محصول معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است،این را منتقدان عملکرد این معاونت میگویند. این روزها نیز که بحث تفکیک جوانان از ورزش مسکوت مانده، پیوند ناگسستنی جوانان با برخی مشکلات بیش از همیشه به چشم میآید؛ جوانانی با جمعیت حدود24 میلیون نفر که رسیدگی به امورشان به این معاونت سپرده شده است.
حدود چهار سال از ادغام سازمان جوانان با ورزش می گذرد و در این مدت مشکلات بسیاری از جوانان حل نشده، البته برخی منتقدان نیز بر این باورند زمانی که سازمان جوانان مستقل بود کار چشمگیری در حمایت از جوانان انجام نداد، به نظر آنها تاکنون مسئولان در رفع مشکلات جوانان موفق نبوده اند.
فقط یکی از مشکلات جوانان ازدواج است که براساس اعلام سازمان ثبت احوال هم اکنون 11 میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارند.
عسکر ملکی، مدیرکل پیشین دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با جام جم درباره دستاوردهای معاونت ساماندهی امور جوانان و تغییرات این معاونت در دو سال اخیر اظهار می کند: از معاون پیشین که مدت کوتاهی مشغول کار بود جز تاکید بر علل طلاق و آسیب های خانواده عملکردی دیده نشد، از معاون کنونی نیز جز چند مصاحبه، همایش و تاکید بر این که روش مدیران گذشته اشتباه بوده چیزی ندیده ایم. این درحالی است که وزارتخانه هنوز بودجه و پست سازمانی کافی نیز به مقوله جوانان اختصاص نداده است.
به گفته وی، وزارت ورزش نخواسته در حوزه جوانان کاری انجام دهد، در حالی که جوانان قشر هستند، اما ورزش موضوع، بنابراین جوانان باید در اولویت قرار بگیرند، اما وزارتخانه بیشتر به ورزش می پردازد.
این در حالی است که ملکی موافق تفکیک جوانان از ورزش نیست، او مشکل اصلی را در این می داند که دولت ها با مشکلات جوانان در زمان ادغام و استقلال بخش جوانان، کارشناسانه برخورد نکرده و از جوانان استفاده ابزاری می کنند.
ملکی می افزاید: بحث اشتغال، ازدواج و آسیب های اجتماعی جوانان هنوز مطرح است و تاکنون دولتی آن را جدی نگرفته است.
به گفته وی، دولت ها خود را به سیاستگذاری در حوزه جوانان محدود می کنند، اما تاکنون به نحوه اعمال این سیاست ها توجهی نشان نداده اند. به بیان دیگر دولت در مقوله جوانان خود را سیاستگذار می داند، اما جامعه توقع دارد در این حوزه تحولی صورت بگیرد. به همین دلیل دولت علاوه بر سیاستگذاری باید در حوزه اجرا نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.
شورایی که جدی گرفته نمی شود
شورای عالی جوانان جایگاه بسیار مناسبی برای تصمیم گیری درباره راهبردهای کلان در حوزه جوانان است، اما چون این شورا مرتب تشکیل نمی شود و تصمیم های نافذی نمی گیرد، نمی تواند در این میان تاثیرگذار باشد.این در حالی است که برخی معتقدند سیاستگذاری ها در حوزه جوانان از قبل انجام شده برای نمونه شورای عالی جوانان و منشور ملی جوانان حدود 15 سال پیش شکل گرفته و چنانچه این سیاستگذاری ها به درستی دنبال شود، می توان به کاهش مشکلات جوانان امیدوار بود.
ملکی: دولت علاوه بر سیاستگذاری در حوزه جوانان باید در حوزه اجرا نیز عملکرد مناسبی از خود نشان دهد |
ملکی تصریح می کند: شرایط نامناسب شورای عالی جوانان سبب شده دستگاه های عضو شورا نیز تصمیم ها را اجرا نکنند. در واقع اگر این دستگاه ها به وظیفه خود عمل کنند، فرقی نمی کند سازمان جوانان روی کار باشد یا معاونت ساماندهی امور جوانان. مشکل اینجاست که دستگاه های عضو شورای عالی جوانان مصوبات شورا را در برنامه ریزی ها و بودجه ریزی های خود دخیل نمی کنند، بنابراین گرهی از مشکلات جوانان باز نمی شود.
این در حالی است که باید جلسات شورای عالی جوانان نیز با حضور رئیس جمهور به طور مرتب برگزار شود، زیرا شورای عالی جوانان مانند دیگر شوراهای عالی کشور باید جدی گرفته شود.
معاونتی در گیر و دار برنامه
سکینه سیف جمالی، مشاور معاونت امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت وگو با جام جم درباره وظایف این معاونت بیان می کند: براساس ماده 41 برنامه پنجم، یک سری مدیریت راهبردی در حوزه جوانان به عهده معاونت گذاشته شده و بر این اساس این موضوع که ساماندهی امور جوانان ذیل ردیف بودجه دستگاه ها گنجانده شود، در حال پیگیری است و تاکنون چند نهاد مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی و وزارت ورزش به آن عمل کرده اند.
به گفته وی، نظارت بر هزینه کرد این ردیف بودجه به عهده معاونت ساماندهی امور جوانان است.
سیف جمالی ادامه می دهد: علاوه بر این مشخص کردن شاخص های ساماندهی امور جوانان نیز در جلسه 35 شورای عالی جوانان تصویب و تدوین شده، اما با توجه به این که بخشی از شاخص ها کیفی و برخی کمی بوده، توافقی با مرکز آمار صورت گرفته تا شاخص ها در شورای عالی آمار تصویب شود. به گفته وی، لایحه ساماندهی تکالیف دستگاه های اجرایی نیز در مرحله تدوین است، چون مقرر شده برای هر دستگاه تکلیفی ویژه در حوزه جوانان تدوین و به قانون بدل شود تا به این شکل بتوان از دستگاه وظایفشان را مطالبه کرد.
مشاور معاونت امور ساماندهی جوانان با اشاره به این که بودجه اختصاص یافته نیز با میزان تکالیف معاونت ساماندهی جوانان سازگاری ندارد، ابراز می کند: این مساله را نیز پیگیری می کنیم تا بتوانیم ظرفیت مناسبی را برای حوزه جوانان ایجاد کنیم. به گفته وی، آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره نیز در حال پیگیری است، افزون بر این اساسنامه مجمع خیرین ازدواج و مجامع استانی نیز تدوین شده است.
سیف جمالی درباره این که چرا رئیس جمهور در جلسات شورای عالی جوانان شرکت نمی کند، می گوید: باید رئیس جمهور وقت بدهد، اما به نظر می رسد دغدغه اصلی دولت، اقتصاد است.
به نظر می رسد هیچ نهادی به معنای واقعی کلمه دغدغه رفع مشکلات جوانان را ندارد به همین دلیل هر سازمان یا وزارتخانه ای منتظر است نهاد دیگری به این مهم بپردازد، باید تاکید کرد در چنین شرایطی اگر وزارتخانه ای خاص جوانان نیز در کشور تشکیل شود بعید به نظر می رسد گرهی از کار مشکلات جوانان باز شود، زیرا تا زمانی که تمام دستگاه ها و نهاد ها به سهم خود برای حل مشکلات جوانان قدم برندارند، جوانان هر روز با مشکلات تازه تری روبه رو می شوند؛ بحران هایی که در نهایت گریبان جامعه را خواهد گرفت و ترمز پیشرفت کشور را خواهد کشید.
مجلس نیز به فکر نیست
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با جام جم عنوان می کند: به نظرم معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان باید به سازمان تبدیل شود؛ سازمانی مانند بهزیستی که بودجه مستقلی دارد، اما در مجموعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تعریف شده است. وی درباره این که چرا هیات دولت بحث تفکیک جوانان از ورزش را فعلا منتفی اعلام کرده، اظهار می کند: شاید وزیر ورزش و جوانان نتوانسته دولت را توجیه کند.
عزیزی درباره این که آیا نمایندگان مجلس طرحی برای بهبود وضع معاونت ساماندهی جوانان دارند، می گوید: در مجلس طرحی وجود ندارد و البته اکنون وقت ارائه طرح نیست. در واقع اگر پیشنهاد به شکل لایحه ارائه شود، بهتر است.