آخرین خبرها
خانه / گزارش / سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود
سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود

سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود

635106466686666971

در بحث معلولیت تاکنون آمار درستی در کشور منتشر نشده است، اما با توجه به اطلاعاتی که برخی سازمان‌ها منتشر کرده‌اند، می‌توان تعداد معلولان و هزینه‌هایی را که سالانه به کشور تحمیل می‌شود، تخمین زد.

برای نمونه در کشور سالانه حدود 20هزار نفر براثر تصادف جان خود را از دست می دهند، این درحالی است که به گفته مسئولان پنج تا هفت برابر کشته شده های تصادفات، اشخاص دچار معلولیت می شوند با توجه به این آمار می توان گفت سالانه دست کم یکصد هزار نفر در نتیجه تصادفات جاده ای دچار معلولیت می شوند.

برای پی بردن به میزان معلولانی که بر اثر تصادفات جاده ای به معلولان کشور اضافه می شود می توان به سخنان رئیس سازمان نظام پزشکی توجه کرد. علیرضا زالی مدتی قبل گفته بود متاسفانه میزان معلولیت های پایدار ناشی از حوادث و سوانح رانندگی پنج تا هفت برابر بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از این حوادث است. این درحالی است که آمار کشته شدگان رانندگی در سال گذشته حدود 20 هزار نفر بود، به همین دلیل با یک حساب سر انگشتی می توان ادعا کرد سالانه یکصد هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود، البته باید توجه کرد که این آمار فقط به افرادی که بر اثر حوادث رانندگی دچار معلولیت می شوند اشاره دارد. زیرا سالانه تعداد زیادی هم به صورت مادرزادی، مسائل ژنتیک و دیگر حوادث دچار معلولیت می شوند.

معلولان در پایتخت

مصطفی سراج، مدیر بهزیستی شهرستان تهران درخصوص تعداد معلولانی که سالانه به معلولان استان تهران اضافه می شود، به جام جم می گوید: اگر بخواهیم آمار استان تهران را به دست بیاوریم می توان گفت با توجه به این که تهران 17 درصد جمعیت کشور را داشته و جزو سه استان اول در زمینه تصادفات هم هست، دست کم سالانه چیزی حدود ده هزار نفر به جمعیت معلولان این استان اضافه می شود؛ البته این آماری تحلیلی است و با توجه به آمارهای دیگری که منتشر شده به دست آمده است.

این در حالی است که طبق آمارهای جهانی در کشورهای در حال توسعه 10 تا 15 درصد افراد دچار معلولیت هستند، اما در این بین 4 تا 5/4 درصد افراد دچار معلولیت های جدی هستند که نیاز به خدمات ویژه دارد، با توجه به این آمار و جمعیت کشورمان می توان گفت تقریبا سه میلیون و 200 هزار نفر معلول در کشورمان زندگی می کنند که نیاز به خدمات تخصصی دارند.

هزینه های میلیاردی

باتوجه به آمار بالای معلولان در کشور می توان نتیجه گرفت هر سال هزینه زیادی هم به کشور تحمیل می شود، هزینه ای که با پیشگیری از معلولیت در کشور می توان از آن کاست.

سراج درباره هزینه های معلولان می گوید: در آمارهای جهانی برای معلول ضایعه نخاعی در طول عمرشان 400 هزار دلار هزینه برآورد شده که به جامعه تحمیل می شود، ولی ما آمار مستندی در کشور نداریم. اما اگر حداقل هزینه هر فرد معلول را 500 هزار تومان در نظر بگیریم، آمار هزینه ای که به دست می آید خیلی بالاست. زیرا شخص معلول نمی تواند سوار هر ماشینی شده و ماشین مناسب و ویلچر می خواهد، از طرفی خانه او هم باید مناسب سازی شود و امور دیگری باید انجام شود که بالطبع هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می کند.

اگر حداقل ها را در نظر بگیریم و بگوییم سالانه ده هزار نفر به جمعیت معلولان استان تهران اضافه شده و این افراد ماهانه هزینه ای برابر با 500 هزار تومان دارند، باید گفت هزینه معلولان در تهران سالانه 60 میلیارد تومان می شود. این در حالی است که حداقل برای معلولان ذهنی باید یک میلیون تومان هزینه در نظر گرفت، زیرا 500 هزار تومان اکنون کفاف هزینه نگهداری از یک سالمند را نمی دهد. علاوه بر این اگر تعداد معلولانی که سالانه به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود را یکصد هزار نفر در نظر بگیریم می توان گفت سالانه 600 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می شود.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران ادامه می دهد: اکنون 350 هزار نفر معلول و زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند.

به گفته سراج، در این میان 3600 خانواده چند معلولی وجود دارد که در بین آنها خانواده هایی وجود دارد که بین دو تا هفت فرزند معلول زندگی می کنند.

ضعف عملکرد وزارت بهداشت

ایرج عبدی، نماینده مجلس نهم و سخنگوی کمیسیون اجتماعی درباره بالا رفتن آمار معلولیت در کشور به جام جم می گوید: مرگ و میر و معلولیت های ناشی از تصادفات سبب بالا رفتن آمار شده است. از طرفی آمار سکته مغزی و بیماری های عروقی نیز که منجر به معلولیت می شود بالا رفته این در حالی است که کنترل دقیقی هم در بحث تولد نوزادان معلول وجود ندارد. علاوه براین، وزارت بهداشت از نظر مدیریتی رها شده به همین دلیل نیازهای مردم برطرف نمی شود.

به گفته عبدی، همه این موارد دست به دست هم داده و سبب شده آمار معلولیت در کشورمان بالا برود. او عنوان می کند: با توجه به آماری که کمیته امداد در اختیار ما گذاشته فوت و از کارافتادگی سرپرست خانوار دو فاکتوری است که باعث می شود مردم تقاضا کنند تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند.

وی ادامه می دهد: ما در مجلس طرح بیمه فراگیر را داده ایم که در دست بررسی است. اگر این طرح به نتیجه برسد، حداقل از مشکل معیشت معلولان کم می شود.

بنابر این نیاز است مسئولان در بخش توانبخشی و جلوگیری از تصادفات کار بیشتری انجام دهند، زیرا ناامن بودن خودرو ها و جاده ها نقش عمده ای در کاهش آمار معلولیت در کشور دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی بیان می کند: ما در مجلس با مدیران شرکت های خودرو ساز برای مشکل ایمنی خودرو ها جلسه داشته ایم، زیرا بیشتر خودرو ها مناسب و ایمن نیستند.

سالانه 600 میلیارد تومان معلولان برای کشور هزینه دارند ​ البته این آمار بر اساس حداقل ها محاسبه شده است، زیرا به گفته کارشناسان هزینه های عاطفی را نیز باید در نظر گرفت. به همین دلیل می توان گفت جایگاه پیشگیری آن طور که باید و شاید در کشورمان دیده نشده است چون با ایمن سازی خودروها، مناسب سازی جاده ها یا فرهنگسازی و تسهیل شرایط آزمایش های ژنتیک می توان از جمعیت معلولانی که هر سال به کشور اضافه می شود، کم کرد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا