آخرین خبرها
خانه / گزارش / جوانان در حاشیه یک وزارتخانه
جوانان در حاشیه یک وزارتخانه

جوانان در حاشیه یک وزارتخانه

635106047307552113

وزارتخانه‌ای برای جوانان یا ورزش، مساله این روزهای منتقدان عملکرد دو ساله وزارتخانه ورزش و جوانان این است، این روزها که عمر دولت دهم به شماره افتاده است، برخی زمزمه جدایی جوانان از وزارت ورزش را سرداده و ادعا می‌کنند با جداسازی می‌توان به مسائل و مشکلات جوانان بیشتر و بهتر پرداخت، اما مخالفان این مساله هم روی این نکته پافشاری می‌کنند که ادغام این دو حوزه تاکنون فقط در حد تابلوهای دو بخش بوده و علاوه بر این وقتی که تکاپوها برای جوانان از ابراز نگرانی و پژوهش فراتر نمی‌رود، فرقی نمی‌کند مسائل جوانان در وزارتخانه بررسی شود یا سازمان ملی جوانان!

ماجرای ادغام وزارت ورزش و جوانان به تابستان 90 و زمانی برمی گردد که نمایندگان مجلس این طرح را به دولت دهم تحمیل کردند تا بتوانند از این طریق معاون رئیس جمهور در سازمان تربیت بدنی را مجبور به پاسخگویی کنند، به همین دلیل متاسفانه دولت هم همواره آن طور که باید و شاید مسائل وزارت ورزش و جوانان را جدی نگرفته و نمی گیرد تا آنجا که وظایف مدیران وزارت ورزش و جوانان تاکنون تدوین نشده است.

مهدی هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس نهم درباره این که طرح ادغام از سوی چه کمیسیونی مطرح شد به جام جم می گوید: کالبدشکافی این ماجرا سودی ندارد، آنچه قابل توجه است این نکته که مجموعه ای که در وزراتخانه مستقرند، مدیریت اصلی شان ورزشی بوده و مسائل جوانان فراموش شده است.

هر چند که به نظر کارشناسان وزارت ورزش و جوانان توفیقاتی به دست آورده، اما بر کسی پوشیده نیست این وزارتخانه در بحث جوانان ضعیف عمل کرده است.این در حالی است که تاکنون شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان تدوین نشده به همین دلیل باید درباره مسائل جوانان توجه اساسی شود، بنابراین اگر قرار است حوزه جوانان از وزارت ورزش جدا شود باید تمامی جوانب در نظر گرفته شده تا برای جدایی و ادغام هزینه و وقت بیشتری تلف نشود.

هاشمی ادامه می دهد: در زمانی که دولت جدید تا چند روز دیگر فعالیت خود را شروع می کند، نباید در این باره عجله کرد.

باید کارهای کارشناسی انجام شده و در دولت جدید این طرح بررسی و چنانچه به نفع جوانان و کشور بود، عملی شود.

 تفکیک بهتر است

موافقان تفکیک حوزه جوانان از ورزش در وزارتخانه ورزش و جوانان می گویند، جدا شدن جوانان از وزارت ورزش سبب تقویت هر دو نهاد می شود.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس دراین باره به جام جم می گوید: به نظر می رسد دولت جدید تمایل دارد، بیشتر به مسائل جوانان بپردازد و از آنجا که ادغام این بخش ها موجب شده بود مسائل مربوط به جوانان در میان امور ورزشی گم شود، تفکیک آنها مطلوب به نظر می رسد.

تابش تاکید می کند، نیازی به تشکیل وزارتخانه جدید نیست بلکه سازمان ملی جوانان در حد سازمان باقی خواهد ماند، ولی قوی تر از قبل عمل خواهد کرد.

یوناتن بت کلیا، عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس معتقد است، ادغام ورزش و جوانان اشتباه محض بوده است.

او می گوید: این ماجرا باید قبل از معرفی کابینه جدید مشخص شود تا رئیس جمهور جدید بتواند تصمیم های بهتری بگیرد.

اتلاف وقت است

اگر از مخالفان این طرح درباره دلایلشان بپرسید، خواهید شنید آنها عنوان می کنند در حالی که بیشتر کارهایی که برای جوانان شده در حد بررسی و ابراز نگرانی بوده، تفاوتی نمی کند این کار ها در وزارتخانه انجام شود یا سازمان ملی جوانان. آنها معتقدند باید برای پرداختن به مشکلات جوانان تصمیم های اساسی گرفت، زیرا چنین طرح هایی باری از روی دوش جوانان برنمی دارد.

عسگر ملکی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان معتقد است اگر قرار است کاری برای جوانان انجام شود، بهتر است به کارهای اساسی پرداخت، زیرا طرح ادغام یا تفکیک دو بخش خیلی دم دستی است و سودی جز اتلاف وقت ندارد، او در این باره به جام جم می گوید: این روزها برخی نمایندگان بحث تفکیک بخش جوانان را از وزارت پیش کشیده اند به نظرم آنها باید نظر نمایندگانی که تابستان 90 روی طرح ادغام این دو بخش پافشاری می کردند، بررسی کنند. علاوه بر این برخی مخالفان این طرح هشدار می دهند در صورت تفکیک این دو بخش از یکدیگر فقط مشخص کردن ردیف بودجه برای سازمان ملی جوانان ممکن است تا سال 94 زمان ببرد.

از این گذشته از وقتی سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش ادغام شده هیچ کدام از این دو بخش تمایلی برای پوشش دادن وظایف بیشتر ندارند به همین دلیل به نظر می رسد تاکنون همکاری این دو بخش فقط در حد تابلوهای آنها با هم بوده است. از طرفی این روزها بیشتر مدیران در بخش جوانان و ورزش سعی دارند به دوران گذشته خود برگشته و ماجرای تفکیک را پیش کشیده اند.

جالب اینجاست که وظایف مدیران و مسئولان این بخش ها تاکنون مشخص نشده و آن طور که باید این دو سازمان باهم ادغام نشدند، زیرا اگر این کار درست انجام شده بود، بهتر می شد به مشکلات جوانان پرداخت، چون با وجود مکان های ورزشی مانند استادیوم ها و باشگاه ها، مسئولان راحت تر می توانند به جوانان دسترسی داشته باشند.

این در حالی است که سازمان جوانان نیز تاکنون فقط به کارهای پژوهشی بسنده کرده است به همین دلیل تاثیر فعالیت های این سازمان تاکنون در جامعه ملموس نبوده، برای نمونه در زمینه آمار اشتغالزایی در دولت نهم و دهم که مدتی قبل خبرساز شد، این بخش باید آماری ارائه می کرد ولی متاسفانه مسئولان آن سکوت کردند.

عسگری ادامه می دهد: از طرفی به نظر می رسد دولت جدید در یافتن وزیری که در دو حوزه تسلط لازم را داشته باشد با مشکل روبه روست و به فکر این جدایی افتاده است.

نکته دیگری که سبب شده بخش جوانان کارایی لازم را نداشته باشد، این است که مسئولان این بخش تمایل دارند فقط کارهای ستادی انجام دهند علاوه بر این حوزه ورزش به قول معروف سینه چاکان زیادی دارد، اما بخش جوانان تاکنون بدون متولی بوده به همین دلیل به نظر می رسد اگر وزیری پیدا شود که بتواند به دو حوزه اشراف کامل داشته باشد، جدا نشدن دو بخش مانع اتلاف وقت و سرمایه شود، زیرا با توجه به ماده 100 قانون بودجه امسال دستگاه های اجرایی مجاز شده اند تا یک درصد از اعتبارات خود را در امور زنان و جوانان هزینه کنند.

با توجه به این ماده قانونی، وزارت ورزش و جوانان می تواند به عنوان یک مشاور به دیگر نهاد ها راهنمایی های لازم را داده و عملکردش در بخش جوانان محدود به پژوهش و رصد نماند.

طرح های کاغذی

تاکنون طرح های زیادی از سوی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده، اما در حالی که چند روز بیشتر از عمر دولت دهم باقی نمانده است، این طرح ها فقط روی کاغذ بوده و از این فراتر نرفته اند، برای نمونه می توان به پیشنهاد 9 گانه ازدواج اشاره کرد.

هر چند مسئولان سعی داشتند با ارائه این بسته شرایط ازدواج را آسان کرده و جوانان را به این کار تشویق کنند، اما این طرح تا به امروز از سوی دولت تصویب نشده است، مسئولان در این طرح از از حذف ضامن و تامین مسکن جوانان خبر داده بودند.

یکی دیگر از مسائلی که وزارت ورزش و جوانان می توانست در حل آن بهتر عمل کند پرداخت وام ازدواج بود هرچند که افزایش وام ازدواج از سه به پنج میلیون تومان در حد حرف باقی ماند، اما متاسفانه در سال 91 خیلی از جوانان نتوانستند همین وام سه میلیون تومانی را دریافت کنند، زیرا طبق آمارهای منتشر شده سال گذشته فقط حدود 60 درصد از متقاضیان وام ازدواج وام گرفتند.

یکی دیگر از طرح های بی سرانجام را باید حساب سپرده ازدواج جوانان دانست که هنوز هم به گفته مسئولان در گرو پاسخ بانک مرکزی است، قرار بود سود سپرده گذاری در حساب سپرده ازدواج جوانان وقف امور حمایتی ازدواج جوانان شود بنابراین می توان روی این نکته تاکید کرد که وعده های مسئولان در سازمان جوانان اغلب در حد حرف باقی مانده، زیرا آنها همیشه دم از بالا رفتن سن ازدواج در کشور زده و تقصیرها را به گردن مشکلات فرهنگی انداخته و می اندازند، اما در مقابل بجز برگزاری جشنواره هایی مانند پیوند آسمانی یا نامگذاری روز ها به نام روز بدون طلاق کاردیگری انجام نداده اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا