آخرین خبرها
خانه / یادداشت / قانون 2 ریالی دفاع از حقوق حیوانات
قانون 2 ریالی دفاع از حقوق حیوانات

قانون 2 ریالی دفاع از حقوق حیوانات

AZAD8301دو ریال؛ این تنها جریمه‌ای است که قانون در دفاع از حقوق حیوانات در نظر گرفته و براساس آن هر شخصی که مرغی را وارونه نگه دارد، مجرم شناخته شده و باید این جریمه را پرداخت کند؛ این قانون که می‌توان از آن به عنوان تنها قانون حمایت از حقوق حیوانات یاد کرد، حدود 46 سال پیش تصویب شد.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت چند دهه است که قانون چشمش را روی حیوان‌آزاری بسته و پرداختن به این مهم را به فراموشی سپرده، گواه این ادعا نیز حیوان آزاری‌هایی است که برخلاف توصیه‌های مکرر بزرگان دین اسلام در گوشه و کنار کشور اتفاق می‌افتد و شنیدن خبرشان جان و روح آدم را آزرده می‌کند.

برای نمونه می‌توان به صدها کلیپی اشاره کرد که در فضای مجازی منتشر شده و می‌شود مانند کشتن الاغ با ضربات پتک، آتش زدن گربه یا دار زدن روباه و آخرین فیلم که دیروز دید‌بان حقوق حیوانات در این خصوص منتشر کرد و کاربران زیادی در فضای مجازی بر لزوم برخورد با مسببان آن تاکید کردند.

این فیلم صحنه‌های دردناکی را به تصویر می‌‌کشد که در آن شخصی میانسال سگی را بشدت آزار می‌دهد.

این فرد با بیرحمی تمام سگ بی‌گناه را از گوش‌هایش بلند کرده و به بدنه خودرو می‌کوبد، اما رفتارهای بیرحمانه این فرد به این حرکات محدود نشده و او در ادامه با بیل ضربات مرگباری به حیوان می‌زند؛ دردناک‌تر از عملکرد این فرد، صدای خنده افرادی است که شاهد چنین رفتاری هستند و از آن لذت می‌برند.

این فیلم فقط یکی از صدها نمونه‌ای است که برای پرداختن به حقوق حیوانات و ایجاد سازوکاری مناسب برای تکرار نشدن این اتفاقات ناگوار کافی است؛ زیرا در جهانی که امروزه «بیودموکراسی» مورد توجه قرار گرفته، باید براساس آن، جامعه‌ای را توسعه‌یافته دانست که درآن زندگی همه جانداران یعنی انسان، حیوان و گیاه مورد احترام باشد.

باید تاکید کرد پرداختن به پرونده‌های حیوان آزاری در کشورمان میسر نیست، زیرا قانون مشخص و بازدارنده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

به همین دلیل در شرایطی که انتخابات مجلس پیش‌روست و نمایندگان از اهداف و دغددغه‌هایشان حرف می‌زنند، شهروندان می‌توانند نمایندگانی را انتخاب کنند که پرداختن به مسائل زیست‌ محیطی و به‌روز کردن قوانین دو ریالی دفاع از حقوق حیوانات برایشان مهم باشد.

مهدی آیینی

دو ریال؛ این تنها جریمه‌ای است که قانون در دفاع از حقوق حیوانات در نظر گرفته و براساس آن هر شخصی که مرغی را وارونه نگه دارد، مجرم شناخته شده و باید این جریمه را پرداخت کند؛ این قانون که می‌توان از آن به عنوان تنها قانون حمایت از حقوق حیوانات یاد کرد، حدود 46 …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 4.7 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا