آخرین خبرها
خانه / گزارش / غارت جنگل به بهانه برداشت درختان خشکیده
غارت جنگل به بهانه برداشت درختان خشکیده

غارت جنگل به بهانه برداشت درختان خشکیده

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه برداشت درختان شکسته و افتاده راه را برای غارت جنگل‌های کشور باز می‌کند، گفت: درختان شکسته و افتاده زیستگاه حشرات و پرندگانی هستند که سبب کنترل آفات و بیماری‌ در جنگل‌های کشور می‌شوند.

‌دکتر هادی کیادلیری در پاسخ به این پرسش که ‌برداشت درختان شکسته و افتاده چه پیامدهایی برای جنگل‌های کشور دارد؟ به ما گفت: درختان شکسته و افتاده بهترین زیستگاه برای گونه‌هایی هستند که مانع طغیان آفات و بیماری‌ها می‌شوند. به همین دلیل نباید بدون  تهیه یک طرح همه جانبه ‌ درباره آنها تصمیم گیری کرد.

وی درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند، این درختان سبب طغیان آفات و بیماری و افزایش آتش سوزی در جنگل‌های کشور می‌شود، نیز توضیح داد: این ادعاها پایه علمی ندارد و از سوی کارشناسان رد شده است. برای نمونه درختان شکسته و افتاده زیستگاه حشرات مفید برای جنگل هستند. علاوه بر این بنا به گفته مسئولان بیشتر آتش سوزی‌های جنگل به دلیل عامل انسانی است و برای کاهش این خطرات باید اقدامات لازم را انجام داد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات ادامه داد: این درحالی است که در جنگل‌های کشور از قدیم درختان  خشکیده و افتاده وجود داشته است. به همین دلیل اگر این درختان عامل آتش سوزی هستند بسیاری از مناطق جنگلی کشور این روزها باید کانون آتش‌سوزی می‌بود.

‌دکتر کیادلیری درباره تاثیر درختان شکسته و افتاده بر سلامت جنگل توضیح داد: وقتی ما درباره سلامت یک تک درخت اظهار نظر می‌کنیم به مسائلی مانند برگ‌های زرد و یا شاخه‌های خشکیده آن اشاره می‌کنیم. اما نکته اینجاست که تعریف سلامت جنگل متفاوت است و هنگام اظهار نظر در این خصوص باید نقش و کارکرد هر درخت در زیستگاه سنجیده شود.

وی عنوان کرد: به این ترتیب باید گفت درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های کشور کارکرد اکولوژیکی دارند و زیستگاه موجودات مفیدی هستند که ‌ضامن سلامتی اکوسیستم محسوب می‌شود. در واقع اگر چنین درختانی در‌‌ اکوسیستم نباشند، می‌توان گفت آن اکوسیستم بیمار است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات در پاسخ به این پرسش که چه میزان درخت شکسته و افتاده باید در جنگل‌ وجود داشته باشد؟ به ما گفت: بیشتر اساتید کشور بر این باورند که حدود ۱۰ درصد از درختان در هر هکتار از جنگل می‌تواند از چنین درختانی باشد. البته با توجه به نوع جنگل این آمار متفاوت است‌.

‌دکتر کیادلیری در پاسخ به این پرسش که میزان درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های کشورمان چقدر است؟ بیان کرد: در جنگل‌های کشورمان این میزان کمتر از ۱۰ درصد است، زیرا ‌در سال‌هایی که بهره‌برداری از جنگل انجام می‌شد، بسیاری از درختان کهنسال قطع شدند و به این شکل درخت کهنسالی باقی نماند تا به طور طبیعی به درختان شکسته و افتاده بدل شود.

‌رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه پیش از تصمیم‌گیری درباره درختان شکسته و افتاده باید آمار دقیقی از آنها داشته باشیم‌، بیان کرد:‌ باید بررسی کرد که میزان دقیق درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های کشور‌ چقدر است؟ کیفیت و ارزش اقتصادی آنها چگونه است؟ و ‌‌خارج کردن آنها از عرصه های جنگلی چه پیامدهایی دارد؟

به گفته وی وقتی این مسائل روشن نیست، چرا می‌گوییم باید این درختان را از جنگل خارج کنیم؟ در واقع عده‌‌ای به دنبال سود و مسائل اقتصادی هستند.

دکتر کیادلیری یادآور شد: برداشت درختان شکسته و افتاده راه را برای غارت جنگل باز می‌کند، زیرا وقتی پای کامیون‌ و اره‌های برقی به جنگل باز شود. در نهایت کار به تولید چوب می‌رسد و عده‌ای برای سود بیشتر اقدام به خشک کردن عمدی درختان جنگلی خواهند کرد‌‌.

‌رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات تاکید کرد: درختان شکسته و افتاده بخشی از اکوسیستم هستند و زمانی می‌توان درباره آنها نظر داد‌ و تصمیم گرفت که طرحی همه جانبه برای درختان شکسته و افتاده تهیه شود.

به گفته وی‌‌ نباید درختان شکسته و افتاده را ‌‌از اکوسیستم جدا دانست.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه برداشت درختان شکسته و افتاده راه را برای غارت جنگل‌های کشور باز می‌کند، گفت: درختان شکسته و افتاده زیستگاه حشرات و پرندگانی هستند که سبب کنترل آفات و بیماری‌ در جنگل‌های کشور می‌شوند. ‌دکتر هادی کیادلیری در پاسخ به این پرسش …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 0.69 ( 8 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا