آخرین خبرها
خانه / یادداشت / ازدواج، درک درست می‌خواهد
ازدواج، درک درست می‌خواهد

ازدواج، درک درست می‌خواهد

مهدی آیینی

مهدی آیینی

آمار طلاق در کشور بالا رفته، کارشناسان هشدار می‌دهند سونامی یا زلزله طلاق در راه است. مسئولان بعضی وقت‌ها از محرمانه بودن آمار در این حوزه دم می‌زنند و گاهی نیز اعتراف می‌کنند در هر ساعت 16 زوج از یکدیگر جدا می‌شوند. همه این آمار و اظهار نظر ها درست است، اما نکته اینجاست که می توان مانع آن شد، زیرا بسیاری از طلاق هایی که این روزها در دفترخانه های کشور ثبت می شود، دلیل واضحی دارد که مسئولان آن طور که باید و شاید تاکنون آن را جدی نگرفته یا دست کم برای حل آن برنامه ای نداشته اند.

کارشناسان و مسئولان آن قدر در پژوهش و آمارهای به دست آمده در این حوزه غرق شده اند که یادشان رفته آمارها ارائه می شود تا به کمک آنها بتوان مشکلات را شناخت و برای رفع آنها برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

برای نمونه یکی از مشکلاتی که امروزه همه سعی در رفع آن دارند، کاستن از آمار طلاق است. این مشکل دلایل زیادی دارد، اما با فرهنگ سازی و آموزش بموقع می توان تا حد زیادی مانع آن شد، مثلا اگر این روزها از زوج های جوانی که تصمیم به ازدواج می گیرند بپرسید هدف آنها از ازدواج چیست، یا چه برنامه ای برای آینده خود دارند، عده کمی می توانند پاسخ قانع کننده ای بدهند. متاسفانه خیلی از آنها درک درستی از ازدواج ندارند و تصور می کنند زندگی مشترک یعنی زندگی کردن زیر یک سقف، بچه دار شدن و در نهایت رفع نیازهای جنسی.

نتیجه این درک نادرست سبب شده که بسیاری از زوج های جوان در خوشبینانه ترین حالت در پنج ساله اول زندگی خود به بن بست رسیده و درخواست جدایی دهند یا این که آنقدر از یکدیگر دور شوند که زندگی مشترکشان به طلاق عاطفی ختم شود.

این افراد آموزش ندیده اند که ازدواج فراتر از زندگی کردن دو نفر زیر یک سقف است و این پیوند باید بستری را فراهم کند که در نهایت منجر به تغییر مثبت آنها شود یا برای داشتن زندگی موفق باید علاوه بر زمان حال برنامه ای هم برای آینده زندگی مشترک داشت.

به همین دلیل چنین زوج هایی با بروز کوچک ترین مشکلات مانند مشکل اقتصادی یا اختلاف نظر، تنها راه خلاصی را در جدایی از یکدیگر می بینند. البته باید تاکید کرد دراین میان فقط جوانان مقصر نیستند، زیرا این مسئولان هستند که باید با فرهنگ سازی در خانواده ها یا حداقل اضافه کردن این موضوعات به کتاب های درسی مانند تنظیم خانواده سبب شوند که جوانان دید بازتری نسبت به ازدواج پیدا کرده و با تصمیم های احساسی و نادرست خود هزینه های زیادی را به خود، خانواده و جامعه تحمیل نکنند.

کارشناسان و مسئولان آن قدر در پژوهش و آمارهای به دست آمده در این حوزه غرق شده اند که یادشان رفته آمارها ارائه می شود تا به کمک آنها بتوان مشکلات را شناخت و برای رفع آنها برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد. برای نمونه یکی از مشکلاتی که امروزه همه سعی در رفع آن …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 5 ( 1 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا