آخرین خبرها
خانه / گزارش / تصادفات نوروزي در سراشيبي کاهش
تصادفات نوروزي در سراشيبي کاهش

تصادفات نوروزي در سراشيبي کاهش

فردا آخرين روز طرح نوروزي پليس راهور است؛ طرحي که با هدف کاهش تلفات حوادث ترافيکي از 25 اسفند سال گذشته کليد خورد و با توجه به آمارهايي که تاکنون پليس راهور دراين حوزه منتشر کرده مي توان گفت اين طرح در کنار اطلاع رساني صدا و سيما و تشکيل کمپين هايي مانند «نه به تصادفات جاده اي» سبب بهبود فرهنگ رانندگي شهروندان شد. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مي گويد امسال نسبت به سال هاي گذشته تعداد تصادفات فوتي کاهش يافته و شهروندان کمتري قرباني سوانح ترافيکي شده اند.
هنوز به طور دقيق نمي توان درباره آمار تلفات حوادث ترافيکي تعطيلات نوروزي سخن گفت، چرا که برخي شهروندان از مسافرت برنگشته اند و سازمان پزشکي قانوني نيز در خصوص تلفات حوادث ترافيکي نوروزي اطلاع رساني نکرده، اما در اين بين پليس راهور در روزهاي گذشته آمارهايي را منتشر کرد که گواهي است بر کاهش قربانيان سوانح ترافيکي. براي نمونه رئيس پليس راهور ناجا پنجم فروردين از کاهش 7 درصدي تصادفات نوروزي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
البته اين آمار ثابت نماند و پنجشنبه گذشته به 4درصد رسيد، با اين حال سردار تقي مهري، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در گفت وگو با جام جم به کاهش تعداد تصادفات نوروزي امسال نسبت به سال گذشته اشاره و تاکيد مي کند: براي برآورد دقيق آمار تلفات سوانح ترافيکي بايد منتظر انتشار گزارش سازمان پزشکي قانوني بود، زيرا بخشي از کشته شدگان تلفات نوروزي در بيمارستان ها و مراکز پزشکي جان خود را از دست مي دهند. اين درحالي است که در تعطيلات نوروزي سال گذشته 968 نفر جان خود را از دست دادند.

    پرتصادف ترين استان ها
هرچند هنوز آمار دقيق تلفات حوادث ترافيکي تعطيلات نوروزي مشخص نشده، اما رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نام استان هايي را که بيشترين تصادفات فوتي در آن اتفاق افتاده، فاش کرده و مي افزايد: فارس، اصفهان،آذربايجان شرقي و غربي، بوشهر و سيستان و بلوچستان استان هايي است که تعداد تصادفات فوتي در آنها نسبت به ديگر استان ها بيشتر گزارش شده است.
البته اردبيل، ايلام و قم نيز کمترين تصادفات منجر به مرگ را داشته اند. درباره پرترددترين استان ها نيز بايد به البرز، تهران، قم، قزوين، گيلان، مازندران، فارس، خراسان رضوي، اصفهان و خوزستان اشاره کرد.

    چرا تصادف؟
بررسي تصادفات نوروزي از سوي پليس نشان مي دهد که 44 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح به دليل واژگوني خودروها بوده، سردار مهري با بيان اين آمار يادآور مي شود: اين آمار نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده و بخشي از آن را بايد به پاي شرايط نامناسب جوي گذاشت.
عجله رانندگان براي رسيدن به مقصد را نيز بايد از علل ديگر تصادفات نوروزي به حساب آورد. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ادامه مي دهد: برخي رانندگان به دليل اين که زودتر به مقصد برسند خستگي خود را ناديده گرفته و با تخطي از سرعت مطمئنه رانندگي کرده اند و به همين دليل دچار حادثه شده اند. به گفته او، انحراف به چپ، توجه نکردن به جلو و سبقت غيرمجاز از دلايل اصلي ديگر تصادفات در تعطيلات نوروزي است.
اين درحالي است که سال گذشته تعداد بيشتري وسيله نقليه شماره گذاري شد و افراد بيشتري نيز گواهينامه رانندگي دريافت کردند.
براساس اطلاعات پليس سال گذشته يک ميليون و 400 هزار وسيله نقليه شماره گذاري شد و نزديک به يک ميليون و 500 هزار نفر نيز گواهينامه رانندگي دريافت کردند، به همين دليل مي توان گفت حجم تردد در برخي محورها افزايش قابل توجهي پيدا کرد، اما به نظر مي رسد آن طور که بايد به بهبود زيرساخت هاي تردد ايمن شهروندان پرداخته نشد.

    عجيب ترين تخلف رانندگي
عصر پنجشنبه گذشته فيلمي از تخلف دست جمعي برخي رانندگان در فضاي مجازي منتشر شد که در نوع خود شگفت آور است. اين فيلم که از سوي يکي از دوربين هاي ترافيکي آزادراه قزوين رشت ضبط شده، تخلف تعدادي زيادي راننده را به تصوير مي کشد که براي کوتاه کردن مسير خود در قسمتي از اتوبان خلاف جهت رانندگي کرده و زمينه را براي بروز حوادث تلخ پديد مي آورند.اين فيلم سبب شد کاربران زيادي در فضاي مجازي به آن واکنش نشان دهند؛ زيرا ثابت کرد عده اي به جاي اين که در انجام کارهاي مناسب از يکديگر پيروي کنند هنگام تخلف از يکديگر الگو مي گيرند.

    استفاده نادرست از فضاي مجازي
برخي کارشناسان معتقدند در تعطيلات نوروزي امسال بسياري از رانندگان به قوانين و مقررات احترام گذاشتند، به همين دليل با بهبود فرهنگ رانندگي تصادفات منجر به فوت کاهش يافته، اما نبايد فراموش کرد که هنوز در اين حوزه به سرمايه گذاري و فرهنگ سازي نياز داريم؛ چون برخي افراد از ظرفيت هايي مانند فضاي مجازي سوء استفاده مي کنند و سبب تشويق ديگران به قانون شکني مي شوند، براي نمونه برخي در شبکه هاي مجازي با انتشار تصاويري ادعا کردند پليس حضور کمرنگي در جاده ها دارد و به جاي حضور ماموران از عروسک استفاده کرده است. علاوه براين برخي نيز تبليغ مي کردند که رانندگان هنگام تردد در جاده ها حضور پليس را به يکديگر اطلاع دهند تا مانع جريمه شدن متخلفان شوند.
اين درحالي است که نمي توان حضور پررنگ پليس در جاده ها و گردنه هاي برفگير را انکار کرد، به همين دليل بايد از مسئولان خواست براي بهبود فرهنگ ترافيکي شهروندان بيشتر سرمايه گذاري کنند.

    قدرداني ويژه از رسانه ملي
نبايد کاهش دادن سوانح ترافيکي را فقط از پليس راهور انتظار داشت، زيرا براي رسيدن به شرايط مطلوب و کاهش آمارهاي تلخ حوادث ترافيکي نياز به کار بين بخشي وجود دارد؛ براي نمونه ايمن شدن خودرو، بهبود استاندارد جاده و فرهنگ سازي نقش چشمگيري در کاهش اين آمارهاي تلخ دارد. به گفته رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، در تعطيلات نوروزي خودروي پرايد بيشترين تصادف را داشته، بنابراين بايد از مسئولان خواست بهبود کيفيت اين خودرو را در دستور کار خود قرار داده يا توليد آن را متوقف کنند.سردار مهري با قدرداني از صدا و سيما عنوان مي کند: کاهش سوانح ترافيکي به دليل اطلاع رساني بسيار خوب صدا و سيما صورت گرفت؛ زيرا به اين شکل شهروندان نسبت به خطراتي که پيش روي آنها وجود داشت بموقع آگاهي پيدا کردند.
او معتقد است با اطلاع رساني مناسب صدا و سيما، شهروندان پيش از سفر از آخرين وضعيت جاده ها باخبر شدند، به همين دليل امسال هيچ مسافري در راه نماند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي يادآور مي شود: شبکه هاي تلويزيوني و هر 12 شبکه راديويي ارتباط خوبي با پليس راهور داشتند و به همين دليل شهروندان به تذکرات پليس توجه کرده و سفرهاي ايمني را تجربه کردند.

فردا آخرين روز طرح نوروزي پليس راهور است؛ طرحي که با هدف کاهش تلفات حوادث ترافيکي از 25 اسفند سال گذشته کليد خورد و با توجه به آمارهايي که تاکنون پليس راهور دراين حوزه منتشر کرده مي توان گفت اين طرح در کنار اطلاع رساني صدا و سيما و تشکيل کمپين هايي مانند «نه به …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا