آخرین خبرها
خانه / گزارش / شكار هوشمند تخلفات رانندگي
شكار هوشمند تخلفات رانندگي

شكار هوشمند تخلفات رانندگي

استفاده از فناوري در پليس راهور وارد مرحله تازه اي شده چون قرار است خودرو هاي دوربين دار پليس از اين به بعد به هر کوچه، خيابان و معبري سرک بکشند و با استفاده از فناوري روز با تخلفات ساکني که از سوي رانندگان متخلف انجام مي شود، برخورد کنند؛ تخلفاتي مانند پارک دوبل يا پارک در محل هايي مثل پياده رو، ايستگاه اتوبوس، جلوي شير آتش نشاني يا سطل هاي مکانيزه زباله. هرچند اين طرح فعلادر تهران اجرايي شده، اما قرار است بزودي در کلانشهرهاي ديگر نيز اجرايي شود تا به اين شکل مواجهه پليس و شهروندان به حداقل رسيده و از ميزان اشتباهاتي که برخي شهروندان درخصوص جريمه شدن از آن گله دارند، کاسته شود.
جي پي اس و دوربين هاي ثابت ديگر تنها وسيله کنترلي نيست که پليس راهور از آنها براي کنترل ترافيک و برخورد با متخلفان بهره مي برد؛ زيرا خودرو هاي دوربين دار پليس نيز فعاليت خود را آغاز کرده اند و به اين شکل قدم مثبت ديگري براي اجراي قانون در کلانشهرهايي که نامشان با ترافيک گره خورده، برداشته شده است.
اين درحالي است که کارشناسان اين اتفاق را به فال نيک مي گيرند، اما يادآور مي شوند همان طور که پليس از فناوري هاي روز کمک مي گيرد، مسئولان شهري نيز بايد براي بهبود زيرساخت هاي ترافيک در کلانشهرها تلاش کنند؛ زيرا اين روزها مناسب نبودن وضع حمل و نقل عمومي در کلانشهرها و نبود فضاي پارک مناسب از مشکلاتي است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم مي کنند.

    طرحي براي تمام کشور
هرچند پليس راهور تصميم گرفته اين طرح ابتدا در تهران اجرايي شود، اما قرار است زيرساخت ها براي بهره گرفتن از خودرو هاي دوربين دار پليس در ديگر شهرهاي کشور نيز فراهم شود تا به اين شکل بتوان ترافيک را در ساير کلانشهرهاي کشور نيز بخوبي مديريت کرد.
سرتيپ دوم پاسدار دکتر موسي اميري، جانشين پليس راهور ناجا و عضو هيات علمي دانشگاه علوم انتظامي در گفت وگو با جام جم اعلام مي کند که اين طرح بزودي در ساير کلانشهرهاي کشور نيز اجرايي مي شود و در اين ميان چنانچه شهرداري ها براي ايجاد زيرساخت هاي استفاده ازاين خودرو ها تلاش کنند، خيلي زودتر مي توانند از چنين خودروهايي براي کنترل ترافيک شهرشان بهره ببرند.
جانشين پليس راهور ناجا درباره تخلفاتي که خودروهاي دوربين دار با آن برخورد مي کنند، اضافه مي کند: اين خودرو ها با تخلفات ساکن مانند پارک در مناطق ممنوع نظير پارک دوبله، پارک در ايستگاه اتوبوس، پياده رو، تقاطع، جلوي شير آتش نشاني يا سطل هاي مکانيزه زباله برخورد مي کنند.

    پليس عليه تخلفات
کارشناسان معتقدند اين طرح سبب به حداقل رسيدن مواجهه شهروندان و ماموران پليس خواهد شد و به اين شکل احتمال پرداخت و دريافت رشوه از سوي متخلفان و برخي ماموران نيز کاهش مي يابد.
آن طور که جانشين پليس راهور ناجا توضيح مي دهد، فعلاقرار است در هر منطقه از تهران يک دستگاه خودروي دوربين دار پليس فعاليتش را آغاز کند، اما با آماده شدن زيرساخت ها تعداد اين خودرو ها بيشتر شده و پليس راهور در تمام شهرهاي کشور مي تواند از آنها استفاده کند. دکتر اميري درباره نگراني برخي شهروندان نسبت به اين که ممکن است برخي مواقع شهروندان به دلايلي مانند نقص فني ناگزير به توقف در محل هاي ممنوع شوند، تاکيد مي کند: اين فناوري در اختيار ماموران پليس کارآزموده قرار مي گيرد و آنها هنگام فعاليت با اين خودرو ها به طور حتم شرايط و مقتضيات را در نظر مي گيرند.
بايد يادآور شد: برخي شهروندان نيز از اين گله دارند که در شرايطي ناچار به انجام تخلفاتي مانند توقف در محل هاي ممنوع مي شوند زيرا به دليل نپرداختن به مسائل شهري، درمانگاه، داروخانه و بيمارستان هايي وجود دارد که فضاي پارک کافي در اطراف آنها نيست و از همين رو شهروندان به دليل ناتواني بيمار خود در تردد، ناچار به توقف در حاشيه اين مراکز مي شوند. اين درحالي است که جانشين پليس راهور ناجا نيز تاکيد مي کند که مديران شهري بايد هرچه زودتر براي رفع اين قبيل مشکلات شهروندان اقدام کنند.
خودرو ها مجهز به تجهيزاتي هستند که در آن اطلاعات خياباني که خودرو در آن ماموريت خود را انجام مي دهد ذخيره مي شود، به اين ترتيب با استفاده از جي پي اس و سنسورهايي که در خيابان ها کار گذاشته شده، خودروي دوربين دار پليس قادر خواهد بود مناطق ممنوعه را تشخيص داده و چنانچه خودرويي در اين محل ها پارک بود، آن را جريمه کند. اين خودروها مي تواند اطلاعات سيستم هاي هوشمند پارکبان را نيز بررسي و چنانچه خودرويي هزينه پارک را پرداخت نکرده بود، جريمه اش کند.
دکتر عليرضا اسماعيلي، عضو هيات علمي دانشگاه پليس نيز در گفت وگو با جام جم اظهار مي کند: استفاده از فناوري در پليس راهور سبب از بين رفتن خطاهاي انساني شده و تقابل ماموران و شهروندان را نيز کاهش مي دهد.
به گفته او، با استفاده از خودرو هاي دروبين دار پليس مي توان تخلفات رانندگي را در تمامي معابر کلانشهرها کاهش داد؛ زيرا اين خودرو ها قادرند به معابر و کوچه ها نيز وارد شده و خيلي سريع تر و دقيق تر از نيروهاي انساني با متخلفان برخورد کنند.
دکتر اسماعيلي تاکيد مي کند: نکته مهم در اين ميان اين است که به موازات پيشرفت فناوري، مسئولان بايد براي بهبود زيرساخت هاي ترافيک در کلانشهرها نيز اقدام کنند؛ زيرا همچنان حمل و نقل عمومي توسعه نيافته و شهروندان با کمبود پارکينگ روبه رو هستند.

    جريمه هاي بدون قبض
خودروهاي دوربين دار پليس تمامي تخلفات ساکن خودرو ها را ثبت و تصاوير خودروهاي متخلف را نيز در حافظه سيستم خود ذخيره مي کنند، اما براي متخلفان هيچ قبض جريمه اي صادر نمي شود، به همين دليل شهروندان براي اطلاع از جريمه شدن توسط اين خودرو ها بايد از طريق وب سايت، سامانه پيامکي پليس راهور يا دفاتر پليس+10 از جريمه شدن خود باخبر شوند.

سرهنگ حسن عابدي، جانشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اين باره به جام جم مي گويد: جريمه هايي که به وسيله خودرو هاي دوربين دار پليس ثبت مي شود، در اثر گذشت زمان دو برابر نمي شود، اين درحالي است که ما تلاش مي کنيم متخلفان از طريق پيامک در جريان تخلفات رانندگي خود قرار گيرند.

خودروهاي دوربين دار پليس مجهز به دو دوربين هستند؛ يکي براي خواندن پلاک خودرو و ديگري براي تهيه عکس از خودروي متخلف

عابدي يادآور مي شود: با گسترش خدماتي که خودروهاي دوربين دار پليس ارائه مي کنند، مي توان اميدوار بود در آينده نزديک فعاليت پارکبان ها نيز متوقف شده و اين خودرو ها وظايف پارکبان ها را به عهده بگيرند.
به گفته وي، قرار است در آينده تمامي خودرو هاي پليس به چنين دوربين هايي مجهز شوند، اما اکنون در هر منطقه از شهر تهران يک دستگاه از اين خودرو ها فعال شده و پليس براي افزايش تعداد آنها در مناطق مرکزي و شمالي تهران تلاش مي کند؛ زيرا تخلفات رانندگي در اين مناطق بيشتر است.
با توجه به اظهارنظرهاي کارشناسان بايد تاکيد کرد مسئولان شهري وظيفه دارند در کنار بهره بردن از فناوري هاي روز به منظور برخورد با متخلفان، براي رفع مشکلات شهروندان نيز قدم بردارند؛ يعني به توسعه حمل و نقل عمومي پرداخته و فضاي لازم براي پارک خودرو را دست کم در حاشيه مراکزي مانند داروخانه ها، بيمارستان ها، درمانگاه ها و مدارس فراهم کنند.

استفاده از فناوري در پليس راهور وارد مرحله تازه اي شده چون قرار است خودرو هاي دوربين دار پليس از اين به بعد به هر کوچه، خيابان و معبري سرک بکشند و با استفاده از فناوري روز با تخلفات ساکني که از سوي رانندگان متخلف انجام مي شود، برخورد کنند؛ تخلفاتي مانند پارک دوبل يا …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 4.88 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا