آخرین خبرها
خانه / گزارش / خريد سربازي 20 تا 50 ميليون
خريد سربازي 20 تا 50 ميليون

خريد سربازي 20 تا 50 ميليون

مشمولاني كه دست كم 8 سال غيبت كرده اند مي توانند با پرداخت جريمه، سربازي شان را بخرند

دو روز بعد از رسانه اي شدن پيشنهاد دولت درباره خريد سربازي مشمولان فراري در بودجه سال 94، جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح جزئيات بيشتري از اين پيشنهاد ارائه داد و گفت: افرادي که حداقل هشت سال از خدمت سربازي غايب بوده اند مي توانند با پرداخت جريمه اي بين 20 تا 50 ميليون تومان از بلاتکليفي نجات پيدا کنند.
هر چند آيين نامه هاي اجرايي و ميزان دقيق جريمه هنوز به طور قطع مشخص نيست، اما سه عامل مدت زمان غيبت، ميزان تحصيلات و داخل يا خارج کشورنشين بودن مشمولان در تعيين ميزان جريمه نقش دارد، با وجود اين تعداد افرادي که اين پيشنهاد شامل حالشان مي شود، کم نبوده و براساس آمار حدود يک ميليون و 500 هزار نفر برآورد مي شوند. موسي کمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح روز گذشته در نشستي خبري در پاسخ به پرسش جام جم گفت: تمام مشمولان بايد تکليف نظام وظيفه خود را مشخص کنند بنابراين به منظور اجراي عدالت تصميم بر اين شد تا مشمولاني که بيش از هشت سال غيبت دارند براساس قانون بودجه سال 94 که از سوي رئيس جمهور به مجلس ارائه شده بتوانند با پرداخت جريمه تکليف خدمت نظام وظيفه خود را مشخص کنند.
براين اساس مي توان گفت حدود يک ميليون و 500 هزار نفر از مشمولان غايب شرايط استفاده از اين طرح را داشته و بايد يادآور شد اين افراد دست کم 27 و حداکثر 50 سال سن دارند.
کمالي اظهار کرد: با توجه به اين که سن اين افراد بالاست و مشکلات و گرفتاري هايي دارند، قرار گرفتن آنها در کنار ديگر سربازان مي تواند روحيه سربازان را ضعيف کند، بنابراين تصميم گرفته شد اين افراد با پرداخت جريمه تکليف نظام وظيفه خود را روشن کنند.
بنابراين وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بايد هرچه زودتر آيين نامه هاي اجرايي و ميزان جرايم را مشخص کرده تا پس از تائيد ستاد کل نيروهاي مسلح به تصويب هيات وزيران رسيده و نمايندگان مجلس نيز آن را بررسي و تصويب کنند.
مدتي پيش ستاد کل نيروي هاي مسلح اعلام کرد تمامي مشمولان غايب فرصت دارند تا بيست و دوم بهمن خود را معرفي کنند تا از تسهيلاتي مانند بخشش شش ماه اضافه خدمت و عفو مجازاتي که محاکم قضايي براي آنها در نظر مي گيرند، بتوانند استفاده کنند. به گفته مسئولان ستاد کل نيروي مسلح استقبال خوبي از اين طرح شده است، اما در اين بين عده اي از مشمولان به دلايلي مانند حضور در خارج از کشور، سن بالا، مشغله کاري و گرفتارهاي خانوادگي قادر به انجام خدمت سربازي نيستند.

ميزان دقيق جريمه، هنوز نامشخص
مبلغ جريمه اي که مشمولان بايد پرداخت کنند هنوز مشخص نيست، چون نحوه اجرا و ميزان جريمه براساس آيين نامه اي خواهد بود که از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تهيه و پس از تائيد ستاد کل نيروهاي مسلح به تصويب هيات وزيران مي رسد.
به گفته جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح ميزان جريمه مشمولان به سه عامل بستگي داشته و کارشناسان با توجه به اين فاکتور ها مبلغ جريمه را مشخص مي کنند. حضور در داخل يا خارج از کشور، مدرک تحصيلي و مدت غيبت در نرخ جريمه مشمولان تاثيرگذار است، زيرا ممکن است فردي هشت سال و شخص ديگري 20 سال غيبت کرده باشد.
هرچند نحوه دقيق اجراي قانون و ميزان جريمه ها در آيين نامه اجرايي مشخص مي شود، اما به گفته کمالي افرادي که در خارج از کشور هستند مي توانند از طريق سفارتخانه ها و نمايندگي هاي کشور اقدام کرده يا از داخل کشور براي پرداخت جريمه ها اقدام کنند. وي با تاکيد بر اين که اين قانون از ابتداي سال آينده لازم الاجراست، يادآور شد: آيين نامه اجرايي بزودي تنظيم مي شود، اما ابتدا نمايندگان مجلس بايد تصميم بگيرند که قانون بودجه 94 به چه شکل خواهد بود.
کمالي درباره اين که چرا اين طرح در قالب لايحه بودجه ارائه شده است نيز بيان کرد: پيش بيني کرديم که بهترين زمان ممکن در لايحه بودجه است چون اگر به صورت لايحه اي جدا ارائه مي شد اظهارنظر مخالفان و موافقان فرآيند را طولاني مي کرد.
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اين که اين طرح به هيچ وجه به عنوان فروش خدمت سربازي نيست، ابراز کرد: اين طرح پيشنهاد نيروي مسلح براي تعيين تکليف شدن مشمولان غايب در سال آينده است.
کمالي درباره افرادي که نمي توانند جريمه را پرداخت کرده و ناچار بايد به خدمت سربازي بروند، عنوان کرد: ما سعي داريم به اين افراد کمک بيشتري کرده و تسهيلاتي را براي آنها فراهم کنيم.

سابقه فروش سربازي
16 سال پيش بود که به مدت سه سال مشمولان فرصت پيدا کردند خدمت سربازي خود را بخرند آن زمان که حداقل قيمت براي مشمولان غايب يک ميليون و 600 هزار تومان و حداکثر قيمت سه ميليون و يکصد هزار تومان بود، حدود 360 هزار نفر موفق شدند از اين تسهيلات استفاده کرده و خدمت سربازي خود را بخرند، اما اکنون حدود يک ميليون و 500 هزار نفر در کشور وجود دارند که مي توانند از مقررات جديد استفاده کنند اين درحالي است که دولت براي روشن شدن تکليف آنها جريمه اي بين 20 تا 50 ميليون تومان در نظر گرفته است، نکته اينجاست که اگر فرض بگيريم هر کدام از اين افراد دست کم20 ميليون جريمه پرداخت کنند 30 هزار ميليارد تومان در اختيار دولت قرار خواهد گرفت. اين در حالي است که بايد يادآور شد يکي از محورهاي پيشنهاد قانوني دولت براي خريد سربازي اختصاص اعتباري حدود هزار ميليارد تومان براي تقويت بنيه دفاعي نيروهاي مسلح است.

نظر موافقان و مخالفان
محمدصالح جوکار، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به عنوان يکي از موافقان خريد سربازي به خانه ملت مي گويد: دولت براي حل مشکلات غايبان طولاني خدمت دوره سربازي ماده قانوني را در قالب لايحه بودجه به مجلس ارائه کرده که با تصويب آن مي توان گره کور اين افراد را باز کرد.
جوکار با بيان اين که پيشنهاد تازه دولت در رابطه با خريد دوره خدمت سربازي به هيچ وجه مشوق جوانان براي غيبت در اين دوره نيست، بيان مي کند: اين ماده قانوني قرار است که به مدت يک سال اجرايي شده و تنها براي افرادي که هشت سال براي حضور در دوره خدمت غيبت داشته اند، به کار گرفته مي شود، از اين رو هيچ جواني نمي آيد براي خريد سربازي خود را در اين مدت از خدمات شهروندي محروم کند.
محمد اسماعيلي يکي ديگر از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز ابراز مي کند: اجراي يکساله قانون فروش دوره سربازي شايد بتواند بخشي از مشکلات پيرامون اين حوزه را برطرف کند، اما دولت قطعا بايد براي اين حوزه چاره اي بينديشد.
حسينعلي حاجي دليگاني، عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مخالف موضوع خريد سربازي است، وي معتقد است که اين اقدام موجب افزايش بي عدالتي و نارضايتي قشر متوسط و پايين جامعه مي شود و هيچ نتيجه ديگري ندارد.
وي عنوان مي کند: اين اقدام دولت اين پيام را صادر مي کند که همه چيز در کشور خريدني است، از طرف ديگر در شرايط کنوني وضع تعداد سربازان در کشور روبه کاهش است و اين موضوع قطعا به کاهش چندباره جمعيت سربازان مي انجامد.
به گفته وي، نظام وظيفه و سازمان هاي متولي بايد راه حلي براي جذب افرادي که سربازي نرفته اند، بينديشد نه اين که راه براي خريد و فروش آن باز شود.
باقر حسيني، عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز مي افزايد: بايد وضع جواناني که هم اکنون از سن حضور در سربازي گذشته اند، مشخص شود، زيرا حضور يک مرد حدودا سي ساله در دوره سربازي هيچ جايگاهي ندارد و دولت براي حل مشکلات اين افراد بهترين راه حل را تعيين کرده است. وي ابراز مي کند: اما قطعا نبايد موضوع خريد سربازي به تمام افراد با هر وضعي تسري يابد، زيرا اين اقدام موجب تشديد بي عدالتي در جامعه شده و جوانان ثروتمند براحتي به هر قيمتي سربازي را مي خرند، اما جوانان قشر متوسط و پايين توان اين اقدام را ندارند.

عرصه بر سربازان فراري تنگ مي شود
اين درحالي است که بايد تاکيد کرد اين مقررات براي سال 94 در نظر گرفته شده و مشخص نيست دوباره تمديد شود، بنابراين بهتر است سربازان غايب براي روشن شدن تکليف خود اقدام کنند زيرا قرار است سال آينده با مشمولان فراري برخورد هاي جدي تري صورت گيرد.
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در اين باره ابراز مي کند: به اين شکل مشمولان غايب با محدوديت هايي براي گرفتن وام، پروانه کسب و اشتغال در مراکز خصوصي و دولتي رو به رو خواهند شد. علاوه بر اين قرار است سال آينده با شدت عمل بيشتري با دستگاه هايي که اين افراد را به کار مي گيرند نيز برخورد شود. به اين شکل افرادي که سربازان غايب را به کار مي گيرند براي بار اول در ازاي هر نفر سه ميليون جريمه و براي بار دوم 9 ميليون تومان جريمه خواهند شد.
کمالي درباره اين که فوتباليست ها نيز مي توانند از اين قانون استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اگر فوتباليست ها تعيين تکليف شده و واجد شرايط باشند مي توانند از اين قانون استفاده کنند.
لايحه بودجه معمولاتا اسفند ماه به تصويب نمايندگان مي رسد بنابراين تا چند ماه ديگر اين موضوع در صحن علني مجلس بررسي شده و تکليف يک ميليون و 500 هزار مشمولي که بيش از هشت سال است از خدمت سربازي غايب بوده اند، مشخص خواهد شد.

مشمولاني كه دست كم 8 سال غيبت كرده اند مي توانند با پرداخت جريمه، سربازي شان را بخرند دو روز بعد از رسانه اي شدن پيشنهاد دولت درباره خريد سربازي مشمولان فراري در بودجه سال 94، جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح جزئيات بيشتري از اين پيشنهاد ارائه داد و گفت: افرادي که …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 5 ( 1 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا