آخرین خبرها
خانه / گزارش / عرصه بر زائران معتاد تنگ‌تر شد
عرصه بر زائران معتاد تنگ‌تر شد

عرصه بر زائران معتاد تنگ‌تر شد

قرار است محکم‌تر از گذشته با زائرانی که مواد مخدر با خود حمل می‌کنند، برخورد شود، به همین دلیل روز گذشته معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کرد زائران بیت‌الله الحرام از این پس در صورت حمل و نگهداری حتی یک گرم مواد مخدر، برای مدت پنج سال ممنوع‌الخروج می‌شوند و گذرنامه آنها باطل خواهد شد. این در حالی است که در عمره 93 ـ 92 پلیس 1507 زائری را که قصد حمل مواد مخدر داشتند، دستگیر کرد.

جالب است بدانید این افراد از پیچیده ترین روش ها نیز برای جاسازی مواد مخدر استفاده کرده بودند؛ روش هایی مانند شبیه سازی قرص متادون به صورت دکمه های پیراهن یا جاسازی مواد در پشت یقه ژاکت، کپسول دارو، قوطی قرص، بیسکویت، داخل نان خشک، تخمه، شکلات، چرخ ساک، چرخ ویلچر، داخل آلو، کیسه و لیف حمام. نکته اینجاست که تمامی این نقشه ها نقش بر آب و با مجرمان بر اساس قانون برخورد شد.

این درحالی است که باید تاکید کرد با توجه به قوانین سفت و سخت کشورهای دیگر درخصوص مواد مخدر چنانچه این افراد موفق به حمل مواد مخدر به عربستان می شدند با مجازات های شدید مانند حبس های طولانی مدت و اعدام روبه رو می شدند.

حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور دراین باره می گوید: در دوره عملیات عمره گذشته که از بیست و ششم آذر سال 92 شروع و تا پنجم تیر 93 ادامه داشت موفقیت های مناسبی در کنترل حجاج و جلوگیری از حمل مواد مخدر داشتیم.

به گفته وی، به دلیل همکاری و هماهنگی های خوب دستگاه های مقابله و ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان حج و زیارت، پلیس فرودگاه ها و موادمخدر و مراجع قضایی ایستگاه های پروازی حجاج کشور و دادستانی کل کشور در عمره 93 ـ 92 حتی یک زائر ایرانی از طرف پلیس عربستان به جرم حمل موادمخدر دستگیر نشد.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح می کند: براساس ماده 17 قانون مبارزه با موادمخدر که از چهاردهم دی ماه 89 لازم الاجرا شده، همه کسانی که به هر میزان موادمخدر یا روانگردان مانند شیشه یا پیش سازهای آنها را حمل یا نگهداری کنند یا مرتکب جرم قاچاق مواد مزبور به داخل یا خارج از کشور شوند یا در خارج از کشور قاچاق مواد کنند، برای بار اول به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج و در صورت تکرار به مدت پنج تا 15 سال ممنوع الخروج می شوند.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت نیز در گفت وگو با جام جم عنوان می کند: خوشبختانه در پنج سال گذشته زائران عمره و حج از سوی پلیس عربستان به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر نشده اند، شاید تنها کشور در این خصوص بوده ایم که در این مدت دستگیری نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های 86 ـ 85 چند مورد دستگیری داشتیم که بازتاب های زیادی در کشور داشت.

اوحدی با بیان این که قوانین داخل کشور بازدارنده است، یادآور می شود: در کلاس های آموزشی سازمان حج و زیارت تمامی نکات لازم دراین باره به زائران ارائه می شود.

دست این مجرمان رو شد

این در حالی است که عمره گذشته 1507 زائر به جرم مخفی کردن و حمل و نگهداری انواع مخدر مانند تریاک، شیره، سوخته، شیشه و قرص متادون دستگیر و در مجموع از آنها 8167 گرم مواد و 7924 عدد قرص متادون کشف شد. به این ترتیب این افراد براساس قانون تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و ممنوع الخروج شدند.

براساس گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، بالاترین آمار دستگیری ها مربوط به مشهد با 313 نفر، ساری با 261 نفر، تهران با 276 نفر، اصفهان با 220 نفر و کمترین آمار دستگیری ها را مربوط به شهرهای زنجان با دو مورد، بندرعباس با سه مورد و اهواز با پنج مورد بوده است، علاوه بر این شهرهای بوشهر و اردبیل نیز کشف و دستگیری نداشته است.

ذبحی عنوان می کند: گذرنامه زائرانی که مبادرت به جاسازی، اختفا و حمل موادمخدر کرده و دستگیر شدند، اخذ و ضمن محکومیت به مجازات، به ابطال گذرنامه ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده اند و در طول مدت زمان ممنوع الخروجی، قادر به سفر خارجی و خروج از کشور نیستند.

این درحالی است که مجرمان دستگیر شده برای جاسازی مواد از پیچیده ترین روش ها مانند شبیه سازی ده عدد قرص متادون به صورت دکمه های پیراهن، جاسازی در پشت یقه ژاکت، کپسول دارو، قوطی قرص، بیسکویت، داخل نان خشک، تخمه، شکلات، چرخ ساک، چرخ ویلچر، داخل آلو، مخلوط با قند حبه، صابون، جلد مهر نماز، برس مو، کیسه و لیف حمام، درز البسه، جداره شلوار، اپل پوشاک، ته کفش، پاشنه کفش، دندان مصنوعی، انجیر خشک، چای کیسه ای، باتری و شارژر تلفن همراه، آغشته کردن به جوراب، و بلوز، کباب، ساعت، عصا، دکمه پالتو و بلع استفاده کرده بودند.

آزمایش اعتیاد برای زائران

ناصر خدر نژاد،معاون سازمان حج و زیارت نیز به جام جم می گوید:برای جلوگیری از حمل مواد مخدر از سوی زائران آزمایش نیز روی آنها انجام می شود به این شکل که اگر کارشناسان ما به زائری مشکوک شوند قطعا باید آزمایش اعتیاد بدهد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون حج و زیارت مجلس نیز در گفت وگو با جام جم می افزاید: متاسفانه تعداد زیادی زندانی در خارج از کشور مانند عربستان و مالزی داریم که به دلیل مواد مخدر به زندان افتاده اند. این افراد با آبروی جمهوری اسلامی بازی می کنند، بنابراین باید قوانین سختگیرانه تری در این خصوص در نظر گرفته شود. بنابراین پلیس فرودگاه ها و دستگاه های مربوط باید دقت بیشتری داشتته باشند تا مسافران نتوانند مواد مخدر حمل کنند.

وی ادامه می دهد: کشورهای مقصد باتوجه به قوانین خود با مجرمان برخورد می کنند به همین دلیل مجازات سنگینی برای این افراد در نظر گرفته شده و در نتیجه علاوه بر خانواده های مجرمان، برای کشور نیز مشکلاتی به وجود می آید.

به گفته وی، سازمان حج و زیارت نیز باید قوانین دیگر کشورها را در کلاس های آموزشی با زائران در میان بگذارد تا آنها بخوبی از عواقب کارهای مجرمانه اطلاع پیدا کنند.

مهدی آیینی – گروه جامعه

قرار است محکم‌تر از گذشته با زائرانی که مواد مخدر با خود حمل می‌کنند، برخورد شود، به همین دلیل روز گذشته معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کرد زائران بیت‌الله الحرام از این پس در صورت حمل و نگهداری حتی یک گرم مواد مخدر، برای مدت پنج سال ممنوع‌الخروج می‌شوند و گذرنامه آنها باطل خواهد …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا