آخرین خبرها
خانه / گزارش / افزایش ۳٫۵ برابری آلاینده ازون در تهران   
افزایش ۳٫۵ برابری آلاینده ازون در تهران   

افزایش ۳٫۵ برابری آلاینده ازون در تهران   

 ماسک در برابر آلاینده ازون بی‌تاثیر است

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میانگین آلاینده ازون در تهران سال گذشته ‌حدود  ۳٫۵ برابر حد استاندارد بود، گفت:‌ افزایش دمای هوا سبب می‌شود در روزهای پیش‌رو غلظت این آلاینده افزایش پیدا کند.

‌ دکتر محمدصادق حسنوند درباره آلاینده ازون افزود: ازون‌ آلاینده‌ای ثانویه است و‌ هیچ منبعی به شکل مستقیم آن را ایجاد نمی‌کند.‌

وی با اشاره به اینکه آلاینده‌های ثانویه حاصل واکنش آلاینده‌های اولیه هستند،‌ عنوان کرد: آلاینده ازون تحت تاثیر و واکنش‌ اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و نور خورشید ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران  با بیان اینکه ‌غلظت آلاینده ازون صرفا در فصل‌های گرم سال از حد استاندارد فراتر می‌رود، ادامه داد:‌ هرچه درجه دمای هوا بیشتر شود، غلظت این آلاینده نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در فصول سرد سال مانند زمستان نیز این آلاینده وجود دارد. اما غلظت آن قابل توجه نیست.

دکتر حسنوند درباره اینکه در چه ساعاتی از روز غلظت این آلاینده به اوج می‌رسد؟ توضیح داد: با توجه به افزایش دمای هوا و نور خورشید در ساعات بعد از ظهر می‌توان گفت غلظت این آلاینده‌ در ساعات‌ سه و چهار بعد از ظهر بیشتر است.

وی درباره اینکه غلظت این آلاینده در کدام مناطق شهری بیشتر است؟ نیز عنوان کرد: برخلاف آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، غلظت آلاینده ازون در حومه‌ شهرها بیشتر از مرکز شهر است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیامدهای افزایش غلظت این آلاینده نیز گفت: مهمترین اثر آن بیماری‌های تنفسی است و اگر شخصی مبتلا به آسم باشد حملات آسمی او افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش غلظت این آلاینده روی گیاهان نیز اثر می‌گذارد.

‌وی درباره اینکه حد مجاز آلاینده ازون چقدر است؟ نیز افزود: در این خصوص در کشورمان یک استاندارد ملی در نظر گرفته شده و البته‌ سازمان جهانی بهداشت نیز برای این آلاینده استانداردی را مشخص کرده است.

به گفته دکتر حسنوند میانگین غلظت این آلاینده حداکثر در یک بازه‌ زمانی هشت ساعته باید حدود ۱۰۰ میکروگرم بر متر مکعب باشد‌.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ها برای کاهش این آلاینده موفق بوده است؟ نیز توضیح داد: در چند سال گذشته غلظت آلاینده‌های هوا افزایش یافته است. برای نمونه میزان ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.‌

وی با اشاره به اینکه غلظت آلاینده ازون نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ روندی افزایشی دارد‌، عنوان کرد:‌ سال گذشته میزان آلاینده ازون و میانگینی که در شهر تهران ثبت شد حدود  ۳٫۵ برابر حد استاندارد بود.‌

دکتر حسنوند درباره اینکه شهروندان برای مواجهه کمتر با این آلاینده چه تدابیری باید بیندیشند؟ نیز گفت: میزان آلاینده ازون به دلیل واکنش پذیری آن در محیط‌های سربسته مانند منزل بشدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود که در ساعات بعد از ظهر از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند.‌

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر این آلاینده می‌توان از ماسک استفاده کرد؟ نیز به ما گفت: چون ازون آلاینده‌ای گازی است، نمی‌توان در برابر آن از ماسک استفاده کرد.

وی دربار راهکارهای کاهش این آلاینده در شهرها نیز بیان کرد: این آلاینده از واکنش اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می شود. به همین دلیل برای کاهش ‌آن باید یکی از این سه عامل را حذف کرد.

دکتر حسنوند ادامه داد: منبع اصلی اکسیدهای نیتروژن‌ ‌خودروها هستند. مهمترین محل انتشار ترکیبات آلی فرار نیز ‌ پمپ بنزین هاست. به همین دلیل‌ طرح کهاب باید به درستی اجرا شود‌.

 

مهدی آیینی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا