باکهای خالی دیروز خبرساز شدند، باک خالی خودروهای محیطبانی و باک خالی آمبولانسها بار دیگر ثابت کرد برای افزایش بهای بنزین و سهمیه بندی آن، همه جوانب در نظر گرفته نشده، درست مانند شرایط نامناسب حمل و نقل عمومی که افزایش ۲۰درصدی مسافران این روزها ضعفهایش را دوچندان آشکار کرده است.
بوی بنزین و نگرانی از افزایش سوخت دیروز در مناطق حفاظت شده پیچید و محیط بانان و جنگلبانان را نگران کرد، اما کمی آن طرف تر از اردوگاه نگهبانان طبیعت، به مذاق شکارچیان غیر مجاز و قاچاقچیان چوب خوش آمد.
محیطبانان و جنگلبانان زخم کم ندارند، از نبود تجهیزات گرفته تا حقوق و جیره اندکی که کفاف زندگی شان را نمی دهد، این زخم ها اما وقتی بوی گرانی بنزین به خود بگیرد احتمال بروز اتفاقات ناگوار بیشتر می شود.
کاهش گشتهای محیطبانی و جنگلبانی رابطه مستقیمی با افزایش تخلفات دارد، این را تعداد اندک محیطبانان و وسعت مناطق تحت پوشش آنها بیشتر آشکار می کند؛ برای محافظت از ۱۸میلیون و ۸۴۰هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیستحدود ۳۴۰۰محیط بان در کشورمان به کار گرفته شده است. در واقع میتوان گفت برای هر ۵۳۰۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست یک محیط بان وجود دارد این درحالی است که باید یاد آور شد برخی محیط بانان به شکل شیفتی کار می کنند به عبارت دیگر می توان گفت هر روز ۱۷۰۰ محیط بان مشغول مراقبت از محیط زیست کشور هستند.
کاهش گشت خودروهای محیط بانی و جنگلبانی در کنار فراهم کردن فرصت برای متخلفان، خطرات دیگری نیز دارد، خطراتی که ارتباط مستقیمی با جان محیط بانان و جنگلبانان دارد. در واقع خودروهای گشتی به نوعی حکم پیشگیری از وقوع جرم را دارند، چراکه به طور معمول متخلفان با دیدن آن کمتر مرتکب جرم می شوند.
این درحالی است که مرور پروندههایی که در آن محیط بانان دچار آسیب شده اند نشان می دهد غافلگیر شدن شکارچیان غیرمجاز یا قاچاقچیان چوب در بیشتر مواقع زمینه درگیری را ایجاد کرده که در نهایت به جان باختن یا زخمی شدن محیط بان یا شخص متخلف ختم شده است.
بنابراین برای حفظ محیط زیست کشور و جان محیط بانان و جنگلبانان باید هرچه زودتر سهمیه ای مشخص در اختیار یگان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها قرار گیرد چراکه میزان مصرف آنها کاملا مشخص است. برای نمونه ۶۰۴پاسگاه محیط بانی در مناطق چهارگانه محیط زیست دایر است و محیط بانان این پاسگاهها از ۹۰۰ خودرو و هزار موتورسیکلت برای گشت زنی استفاده میکنند. به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست محیط بانان برای گشتزنی روزانه به ۲۲ هزار لیتر بنزین نیاز دارند.
چنانچه این سهمیه در نظر گرفته نشود می توان گفت محیط بانان بیش از گذشته وجهه خود را از دست می دهند اگر در گذشته خودروی فرسوده آنها توسط خودروی مدل بالای شکارچیان برای اعزام به تعمیرگاه بکسل می شد در روزهای آینده باید منتظر محیط بانان در راه مانده ای باشیم که ظرف چهارلیتری در دست برای خودروی شکارچیان دست تکان می دهند.