آخرین خبرها
خانه / گزارش / نام و نام خانودادگی: عذاب دلکبابی
نام و نام خانودادگی: عذاب دلکبابی

نام و نام خانودادگی: عذاب دلکبابی

کارشناسان سازمان ثبت احوال می گویند بیشتر افرادی که برای تغییر نام خود اقدام کرده اند جزو افرادی هستند که نام آنها در مدت 5 سال گذشته فراوانی کمی داشته است و بر این اساس ثبت احوال با تغییر نام آنها موافقت کرده است،هرچند که در سال 91 سازمان ثبت احوال با درخواست 3500 نفر …

این بازبینی را بررسی کنید

0

رای کاربر: اولین نفر !
0

مهدی آیینی/جام جم- “افیونی،دوکله،کچلوند،تیغ زن،گاوی ،تبخال پور ودوسرقندی” تا مدتی قبل نام خانوداگی برخی از95هزار نفری بود که سال گذشته برای تغییر نام فامیل خود به سازمان ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت رفتند تا نام خانوادگی بهتری برای خود انتخاب کنند،از این ها گذشته حدود 13 هزار و 500 نفر هم درخواست تغییر نام کوچک خود را به سازمان ثبت احوال ارائه کرده بودند که در این میان با تغییر نام 10 هزار و 500 نفر از آنها موافقت شد،به اداره ثبت احوال کشور رفتیم تا از شرایط تغییر نام و نام خانوادگی بیشتر بدانیم.

کارشناسان سازمان ثبت احوال می گویند بیشتر افرادی که برای تغییر نام خود اقدام کرده اند جزو افرادی هستند که نام آنها در مدت 5 سال گذشته فراوانی کمی داشته است و بر این اساس ثبت احوال با تغییر نام آنها موافقت کرده است،هرچند که در سال 91 سازمان ثبت احوال با درخواست 3500 نفر که قصد تغییر نام کوچک خود را داشتند موافقت نکرد،اما این افراد می توانند بار دیگر شانس خود را با ارائه دادخواست به دادگستری ها امتحان کنند.این در حالی است که فرایند تغییر نام به اسامی قدسی معمولا سریعتر انجام شده و امکان تغییر نام های قدسی به اسامی دیگر وجود ندارد.

اسدالله پارسامهر، معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در این باره به جام جم می گوید:دو نوع تغیر نام داریم تعییر نام های نامناسب و تغییر نام های مناسب، تغییر نام های نامناسب از ابتدا در صلاحیت سازمان ثبت احوال بود و از طریق هیات حل اختلاف انجام می شد،تغییر نام های مناسب قبلا  در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری بود،اما در سال 91 صلاحیت تغییر مناسب هم به ثبت احوال واگذار شد،به همین دلیل متقاضی ها می توانند راحت تر درخواست خود را پیگیری کنند.

تغییر نام های نا مناسب

به گفته پارسامهر تا حدود دو هفته پیش رسیدگی به کل درخواست ها تغییر نام مناسب و نامناسب در مقر سازمان ثبت  احوال پایتخت انجام می شد ،اما این روند تغییر کرده و اختیارات لازم به ادارات استان ها تفیض شده است.بنابراین این روزها درخواست تغییر نام متقاضی ها در شهر و در مقر ثبت احوال استان خودش بررسی می شود.

معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور درباره تغییر نام های نامناسب می گوید: برخی از نام ها هستند که  بیشتر جنبه عنوان دارند،مانند شهردار، دکتر و وکیل افرادی که چنین نام های دارند می توانند درخواست خود را ارائه کرده و نام مناسبی برای خود انتخاب کنند.

علاو بر این افراد تعدادی دیگری از متقاضی های تغییر نام اسم های دارند که معانی مناسبی ندارد مانند آفت و عذاب این گروه هم می توانند، خیلی راحت نام خود را تغییر دهند.

گروه دیگری که می توانند با ارائه درخواست برای تغییر نام خود پیش قدم شوند،افرادی هستند که نام آنها صفت های نامناسب است،مانند  چاکر و افسرده این اشخاص هم می توانندتقاضای خود را مطرح کرده و مطمئن باشند که با درخواست آنها برای تغییر نام موافقت خواهد شد.

عده دیگری هم که سازمان ثبت احوال با تقاضای آنها برای نام جدید موافقت می کند،اشخاصی هستند که نامشان با  جنسیت آنها متفاوت است،برای نمونه اگر برای پسری نام نسرین و یا برای دختر نام آرش انتخاب شده این افراد می توانند نام خود را به نام مناسبی که با  جنسیت آنها تناسب دارد تغییر دهند.

شاید تصور کنید که در کشور افرادی نیستد که با پدر،مادر،برادر یا خواهر خود هم نام هستند، اما آمارهای سازمان ثبت احوال این ماجرا را تایید می کند چون برخی از درخواست های تغییر نامی که به این مرکز ارائه می شود افرادی هستند که نامشان با برادر ،خواهر یا مادرو پدرشان یکسان است به همین دلیل یکی از این افراد می تواند نام کوچک خود را تغییر دهد.

تغییر نام های مناسب

در بین متقاضیان تغییر نام افرادی هم هستند که نام مناسبی دارند،اما بنا به دلایلی سازمان ثبت احوال با تغییر نام این افراد موافقت می کند،پارسامهر اضافه می کند: نامهایی مانند حارس و اسکندر معنی بدی ندارند و در گذشته از فراوانی بالایی برخوردار بودند، اما این اسامی در 5 سال گذشته با اقبال کمی رو به رو بوده اند به همین دلیل اگر شخصی چنین نامهایی داشته باشد با ارائه درخواست می تواند نام مناسب دیگری برای خود انتخاب کند.

اشخاصی هم که صغرا،کبرا،اصغر و اکبر نام دارند می توانند برای تغییر نام خود اقدام کنند،سازمان ثبت احوال برای این افراد شرایطی مشخص کرده است، معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه می دهد: هموطنانی که این اسامی را دارند می توانند بعد از ارائه در خواست خود به سازمان ثبت احوال نام مذهبی دیگری انتخاب کنند،نامهایی مانند فاطمه یا زهرا برای صغرا و کبرا و یا علی و محمد برای اصغر و اکبر البته این افراد می توانند نامشان را به  علی اصغر یا علی اکبر هم تغییر دهند زیرا این اسامی در اصل مرکب بوده اند.

گروه دیگری هم هستند که دوست دارند واژه مناسبی به نام کوچک خود اضافه کنند برای نمونه امیر به امیرمحمد یا امین به امین محمد این اشخاص هم با توجه به قوانین سازمان ثبت احوال می توانند خواسته خود را عملی کنند.

سازمان ثبت احوال برای تغییر نام افرادی که  کنیه ها شخصیت های مذهبی دارند هم قوانینی دارد به این شکل افرادی که نام هایی مانند ابوسعید و ابوحامد دارند ،می توانند نام مذهبی دیگری برای خود در نظر بگیرند.

هستند افرادی که به قول معروف نامشان خوب در دهان نمی  چرخد و تلفظ یا املای آنها ممکن است معنای نامناسبی را به ذهن شنونده برساند،نام هایی مانند عشرت،کرم و خرم. اشخاصی که چنین اسم هایی دارند می توانند برای تغییر نام خود دست بکار شوند.علاوه بر این گروه افرادی هم هستند که تلفظ یا نوشتن نامشان پیچیده و دشوار است،آنها معمولا نامهایی دارند املای آنها پردندانه و پر نقطه است ،سیبویه و ذوالیمینین از این دسته نام ها هستند که با توجه به قوانین سازمان ثبت احوال قابل تغییر به اسامی مناسبند.

دکترقصاب

نام شخص باید با شان اجتماعی،علمی، اداری و  مذهبی هم تناسب داشته باشد، اگر فردی با مستندات بتواند ثابت کند که نام او مغاییر شان اجتماعی اوست می تواند تقاضای تغییر نام دهد،پارسامهر دراین باره مثال می زند: برای نمونه پزشک جراحی را در نظر بگیرید که فامیلی او قصاب است ، استاد دانشگاهی که غضنفر نام دارد و یا فرد روحانی که اسم کوچکش کامران است این افراد با ارائه مستندات می توانند نام خود را به نام مناسب دیگری تغییر دهند مثلا شخص روحانی می تواند نام مذهبی برای خود انتخاب کند.

شاید شما هم در محله یا محل کار یا محل تحصیلتان با افرادی برخورده باشید که نام و نام خانوادگی یکسانی دارند،این افراد به علت این تشابه مشکلاتی پیدا می کنند به همین  دلیل سازمان ثبت احوال برای آنها راهکاری در نظر گرفته است، پارسا مهر عنوان می کند: شخصی که نام او دربین بستگان و ساکنان محل  یکسان است و تکرار شده  با ارائه مستندات  می تواند برای تغییر نام خود اقدام کند.

علاوه براین موارد برخی نام ها در شهرهای مختلف مخصوص خانم ها یا آقایان است برای نمونه عزیز در جنوب کشور برای مردها کاربرد دارد و در شهرهای دیگر کشورمان برای خانم  ها استفاده می شود،چنانچه اشخاصی با توجه به محدوده زندگی خود  چنین مشکلاتی دارند، می توانند به سازمان ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کرده و برای تغییر نام خود دست بکار شوند.

گروه دیگری هم هستند که دو نام دارند به این شکل که به یک نام مذهبی شهرت دارند، اما در شناسنامه اسم دیگری دارند،به گفته معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور این افراد می توانند بعد از ارائه دادخواست نام مذهبی خود را وارد شناسنامه خود کنند.

جالب است بدانید که همه آقایان  می توانند نام خود را به محمد تغییر دهند،پارسامهر دراین باره می گوید: بعد از ماجرای توهین به پیامبر اکرم که چند سال پیش اتفاق افتاد سازمان ثبت احوال بخش نامه کرد که همه متقاضیان می توانند نام خود را بدون فوت وقت به محمد تغییر دهند.

به گفته معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اساسا هر نامی که متعلق به فرهنگ اسلامی ، ایران و فرهنگ های قومی و منطقه ای ایران باشد در سازمان ثبت احوال به عنوان نام مناسب پذیرفته می شود تنها نامه ای خارجی و غربی هستند که سازمان ثبت احوال آنها را ثبت نمی کند،او ادامه می دهد: علاوه براین سازمان ثبت احوال کتابی به نام فرهنگ نام و نام گزینی منتشر کرده که حدود 6 هزار نام در آن هست، علاوه بر این تعدادی اسامی هم در سامانه ثبت احوال وجود دارد که در مجموع حدود 10 هزار نام مناسب می شوند اگر شخصی خارج از این مجموعه اسمی انتخاب کند ثبت آن به کمیته مشورتی نام استان ها ارجاع شده و اعضای کمیته باید مناسب یا مناسب نبودن نام را از نظر معنی شناسی،موسیقی واژه و منتسب بودن به فرهنگ اسلامی،ایرانی و قومی بررسی کنند.

همه چیز درباره تغییر نام خانوادگی

طبق ماده 40 قانون  ثبت احوال مصوبه تیر 1355 تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور انجام می شود به این شکل که  متقاضی درخواست تغییر نام را به یکی از واحدهای اجرایی این سازمان ارائه کرده و اگر ویژگی تغییر داشته باشد برابر مقرارت نام خانوادگی او تغییر می کند. بهمن مشایخی، معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور دراین باره به جام جم می گوید: چنانچه نام خانوادگی از واژه های نامناسب تشکیل شده یابیشتر از دو کلمه باشد قابل تغییر است.

علاوه بر این اگر نام خانوادگی از واژه های خارجی یا با آنها ترکیب شده باشدو یا  مغایر با فرهنگ اسلامی باشد مانند بی دین و شیطان پرست می توان آنرا با مراجعه به سازمان ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت تغییر داد.مشایخی ادامه می دهد: اگر نام خانوادگی از واژه های منسوب به القاب و عناوین مانند سرهنگ،خان ومهندس هم باشد قابل تغییر است.

افرادی که نام خانوادگی شان منسوب به محل یا مکان نامناسب است هم می توانند برای تغییر نام فامیل خود اقدام کنند،مشایخی تاکید می کند: محل یا مکان باید نامناسب باشد برای نمونه شخصی که فامیل او اکبری مشهدی باشد نمی تواند نام خانوادگی خود را تغییر دهد،این شخص اگربه دادگاه هم برود نمی تواند نام فامیل خود را تغییر دهد  چون طبق قانون این  کار در صلاحیت سازمان ثبت احوال است.

 اگر  پدر،جدپدری ،فرزند،برادر،خواهر و عمو شخصی محکومیت جزایی  ماثر داشته باشد آن فرد می تواند با ارائه مستندات به کارشناسان سازمان ثبت احوال برای تغییر نام خانوادگی خود وارد عمل شود، معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اضافه می کند: برای نمونه محکومیت به قتل یا نقص عضو،جزای نقدی دو میلیون ریال به بالا، مجازات حبس از یک سال به بالا در جرائم عمدی، یا جرائمی مانند سرقت ،کلاهبرداری و خیانت در امانت، توسط بستگانی که به آنها اشاره کردیم انجام شده باشد شخص می تواند نام فامیل خود را تغییر دهد.

برای تغییر نام خانوادگی باید به این نکته هم توجه داشت که نام خانوادگی انتخاب شده دارنده حق تقدم نداشته باشد، زیرا باید از او اجازه گرفت،مشایخی ادامه می دهد: در این صورت باید از فردی که برای اولین بار این نام خانوادگی را در آن حوزه ثبت احوال ثبت کرده است، اجازه گرفت اگر این فرد فوت شده باشد ورثه او باید رضایت بدهند.

با توجه به این نکته ممکن است برخی ها برای نام خانوادگی جدید خود دچار مشکل شوند،کارشناسان ثبت احوال برای کمک به این افراد راه حلی را پیش بینی کرده اند،مشایخی دراین باره می گوید: ما برای اینکه شخص با مشکل رو به رو نشود یکسری پسوند مشخص کرده ایم و در اختیار متقاضی می گذاریم.

 پسوند هایی مانند خو،اصل،فر،فرد،کیا،گهر،نیا، مهر،نهاد و والا  تعدادی از 117 پسوندی هستند که کارشناسان سازمان ثبت احوال در نظر گرفته اند،البته متقاضی تغییر نام خانوادگی باید توجه کند که این پسوندها با نام خانوادگی او همخوانی داشته باشد.

اشخاص که نام فامیل آنها پسوند و پیشوند دارد یا ترکیبی از یک واژه و محل یا منسوب به محل است مانند افتخاری علی آبادی می تواننند پسوند یا پیشوند را  حذف کنند،مشایخی ادامه می دهد: هر گاه نام فامیل پیشوندی مانند حرف اضافه،عدد یا کلمه ای زائد  داشته باشد مانند م.قاسمی یا شکوهی هفت، شخص می تواند  حرف م و عدد هفت را از نام خانوادگی خود حذف کند، اما اینها مشروط به مناسب ماندن نام خانوادگی است چون اگر مناسب نباشد می تواند برابر مقررات یک نام خانوادگی دیگر در نظر بگیرد.

به گفته مشایخی زوجه با اجازه از همسر خود می تواند نام خانوادگی او را برای خود انتخاب کند،او اضافه می کند:زن می تواند با اجازه همسر خود نام خانوادگی او را بگیرد البته در زمان زوجیت.

مشایخی در باره طولانی ترین نام خانوادگی می گوید مدتی قبل شخصی به نام فردین علاف هوشیار علی گورکی  برای تغییر نام  خانوادگی خود درخواست داده بود و کارشناسان ثبت  احوال نام خانوادگی او را به هوشیار تغییر دادند. علاوه براین سال گذشته بیش از 95 هزار نفر نام خانوادگی خود را تغییر داده اند.

 برخی از نام خانوادگی های تغییر کرده گرگی،پیاده،سواره،افیونی،گوش بر،دوکله،عملی،کچلوند،تیغ زن،گاوی،تبخالپور، پالان دوز، قوری،بزهکار، دویستی،شمری،دلکبابی و دوسرقندی بودند.

کارشناسان سازمان ثبت احوال می گویند بیشتر افرادی که برای تغییر نام خود اقدام کرده اند جزو افرادی هستند که نام آنها در مدت 5 سال گذشته فراوانی کمی داشته است و بر این اساس ثبت احوال با تغییر نام آنها موافقت کرده است،هرچند که در سال 91 سازمان ثبت احوال با درخواست 3500 نفر …

این بازبینی را بررسی کنید

0

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا