آخرین خبرها
خانه / گزارش / توجه تشکل‌های محیط زیستی به پرندگان مهاجر
توجه تشکل‌های محیط زیستی به پرندگان مهاجر

توجه تشکل‌های محیط زیستی به پرندگان مهاجر

قرارسبز محیط زیستی در هفته چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد

سومین هفته اردیبهشت ماه با روز جهانی پرندگان مهاجر مصادف بود. مردم سراسر جهان روز دهم و ۱۱ می مصادف با ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه را با شعار «هم صدا شدن برای پرندگان مهاجر» گرامی داشتند. این روز تقویم جهانی از نگاه فعالان محیط زیست ایران هم به دور نمانده بود و فعالیت سه تشکل زیست محیطی، بر گرامیداشت این روز متمرکز شده بود.

  گزارشگران سبز: در شیراز کارگاه پرنده‌نگری و شناسایی پرندگان، به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر به‌وسیله شبکه تشکل‌های استان فارس برگزار شد. این برنامه با همراهی تشکل‌های محیط زیستی استان فارس در دریاچه سد تنگاب تدارک دیده شده بود. اعضای این تشکل‌ها در بازدیدی که از موزه زربین فیروزآباد، در تنگه خرقه داشتند، با تهیه و امضای یک طومار خواستار ثبت این اثر ملی طبیعی شدند. آنها در این طومار از مسئولان خواستند به این اثر ملی توجه کند زیرا معتقدند این درخت در معرض نابودی قرار گرفته است.

لنگرودی‌ها نیز به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر، برنامه داشتند. انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان و جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود برنامه آشنایی با پرندگان را در تالاب کیاکلایه لنگرود برگزار کردند.

انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت شهرستان گناوه نیز دیگر تشکلی بود که به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر برنامه داشت. با همکاری اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر، نخستین تور پرنده‌نگری در این استان برگزار شد. در این برنامه به دو موضوع شناسایی و مشاهده پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و پرداختن به اهمیت حضور و حفاظت از پرندگان مهاجر پرداخته شد.

انجمن هواداران کارون هم تور پرنده نگری برگزار کرد. این انجمن به همراه دیگر انجمن‌ها و کارشناسان اداره محیط زیست شهر شوشتر استان خوزستان، اولین تور پرنده‌نگری این شهرستان را همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر در مجتمع شرکت ماهی کارون برگزار کرد.

دیگر سازمان‌های مردم نهاد هم در هفته سوم اردیبهشت گام‌هایی را برای پاکسازی زمین انجام دادند. روستائیان روستای گرجی مشهد این روستا را پاکسازی کردند. این اقدام توسط انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات با همراهی نماینده شورا و دهیاری و ساکنین روستای گرجی سفلا انجام شد.

رودسری‌ها با جمع‌آوری در بطری‌های دورریز اقدامی خیّرانه کردند. دومین همایش استانی رونمایی از ویلچرهای خریداری شده با عواید حاصل از فروش در بطری دور ریز به میزبانی کانون قدم‌های سپید در رودسر گیلان  انجام شد. این همایش حاصل پویشی تحت عنوان ؛جمع آوری در بطری در این شهر بود.

در شهر کردکوی استان گلستان؛ کارگاه آشنایی با حیات وحش منطقه و تجلیل از فرهنگیان فعال در آموزش محیط زیستی و منابع طبیعی با همت تشکل دوستداران طبیعت جهان نما برگزار شد. بازدیدی دیگر هم از پروژه غنی سازی دشت موک صورت گرفت که با همکاری جمعی، تعدادی از درختان آسیب دیده ترمیم شد.

دانش آموزان آبدانانی با نقاشی دیوار مدرسه به حیوانات توجه کردند. با توجه به اهمیت زیست حیوانات؛ با همت انجمن بانوان طبیعت آبدانان ایلام دانش آموزان دبیرستان الزهرا این شهر دیوار مدرسه خود را نقاشی کردند.

بوم بانان گیلان هم روز لاهیجان را گرامی داشتند. به مناسبت روز لاهیجان جشنواره چای توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان با همراهی انجمن بوم بانان گیلان برگزار شد .

اقلیدی‌های فارس فرهنگ زندگی در طبیعت را تمرین کردند. انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید در برنامه‌ای باعنوان یک روز با طبیعت با همراهی ۱۲۰ نفر از اعضای خود در منطقه شکار ممنوع کوه خرسی (امام زاده اسماعیل، تنگ غوره دون ) حضور یافته و ضمن برگزاری اردوی یک روزه با اجرای مسابقه نقاشی با موضوع طبیعت و جنگل فرهنگ زندگی در طبیعت را تمرین کردند. به نفرات برتر مسابقه نقاشی جوایزی اهدا شد همچنین در این برنامه بخشی از جنگل پاکسازی و بیش از یک تن زباله جمع آوری شد.

معلمان نمونه تهرانی دوستدار محیط زیست هم در سومین هفته اردیبهشت ماه تجلیل شدند. به مناسبت هفته معلم تندیس همیاران حقوق شهروندی به معلمان نمونه منطقه ۱۸ با حضور مقامات کشوری و لشکری و اساتید دانشگاه اهدا شد.

به‌منظور توجه دادن معلمان به مضرات مصرف بی‌رویه پلاستیک و فرهنگ سازی کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص خرید بین فرهنگیان دبیرستان مهرگان نورآباد، با همت انجمن حامیان طبیعت زاگرس ممسنی توزیع شد.

اعضای موسسه سبزگامان بسکی گنبدکاووس؛ درختان کاشته شده در حاشیه جاده گنبد ـ مینودشت را با همکاری بخشداری مرکزی گنبدکاووس ابیاری کردند.

در هفته‌ای که گذشت دانش آموزان دبستان پسرانه غیرانتفاعی سینای شهرستان سامان کهگیلویه و بویراحمد با راهنمایی سمن آوای طبیعت سامان پویا؛ آب باران را جمع‌آوری و آن را برای آبیاری فضای سبز مدرسه استفاده کردند.

قرارسبز محیط زیستی در هفته چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد سومین هفته اردیبهشت ماه با روز جهانی پرندگان مهاجر مصادف بود. مردم سراسر جهان روز دهم و ۱۱ می مصادف با ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه را با شعار «هم صدا شدن برای پرندگان مهاجر» گرامی داشتند. این روز تقویم جهانی از نگاه فعالان محیط …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا