آخرین خبرها
خانه / گزارش / محك محيط زيست در بحث انتقال آب
محك محيط زيست در بحث انتقال آب

محك محيط زيست در بحث انتقال آب

کارشناسان نسبت به عواقب انتقال آب هشدار مي دهند، اما طرح هاي انتقال آب در شمال و جنوب کشور همچنان پيگيري مي شود و آنها که بايد نسبت به خطرات اجراي اين طرح آگاه شوند ترجيح مي دهند چشمانشان را روي آسيب هاي اين کار ببندند؛ هرچند سازمان حفاظت محيط زيست بارها نسبت به غيرقانوني بودن اجراي چنين طرح هايي هشدار داده، اما از اجرا شدن طرح هاي انتقال آب مي توان به کارساز نبودن اين هشدارها پي برد.
ديروز در نشست خبري رئيس سازمان حفاظت محيط زيست که به مناسبت هفته محيط زيست برگزار شد، بحث انتقال آب و خطرات آن دوباره از حاشيه به متن آمد؛ معصومه ابتکار با تاکيد بر اين که انتقال آب بدون مجوز محيط زيست خلاف قانون است، از لزوم تهيه گزارش ارزيابي زيست محيطي براي طرح هاي انتقال آب سخن به ميان آورد؛ مساله اي که به نظر مي رسد اين روزها آن طور که بايد جدي گرفته نمي شود.
اين درحالي است که کارشناسان تاکيد مي کنند بخشي از طرح هاي انتقال آب اجرا شده و کشور ديگر با اين اتفاق روبه رو شده، اما هنوز فرصت باقي است و مي توان از شدت آسيب هايي که چنين طرح هايي براي آيندگان به جاي مي گذارد، کم کرد.
آن طور که رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت براساس قانون، طرح هاي انتقال آب بايد گزارش ارزيابي زيست محيطي داشته باشند، زيرا تبعات زيست محيطي انتقال آب، ملي است.
در اين ميان کارشناسان بر اين باورند که قبل از هر کاري بايد مشخص شود چنين طرح هايي چه تاثيري بر محيط زيست کشور دارد.
ابتکار با بيان اين که قبل از انتقال آب بايد حقابه طبيعت را در نظر گرفت، سپس اگر آب باقي ماند، براي آن تصميم گيري کرد، ادامه داد: علاوه بر اين بايد با تدابيري مانند تغيير الگوي مصرف، بازچرخاني آب و اصلاح الگوي کشت از آبي که در دسترس است، بهترين استفاده را کرد.
درواقع به نظر کارشناسان بايد بهره وري آب را بالابرد و پس از آن اگر مشکل کمبود آب حل نشده بود، به بحث انتقال آب آن هم فقط براي شرب و استفاده از آب شيرين کن ها بود. به نظر مي رسد چنين طرح هايي در کشور دنبال مي شود، چون بيشتر مديران به دنبال ايجاد کارنامه درکوتاه مدت هستند، به همين دليل نسبت به طرح هاي بلند مدت که خطرات کمتري براي محيط زيست دارد، بي توجهند.

گلايه از صدا و سيما

تمامي بحث هايي که ديروز در نشست خبري رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مطرح شد، حول و حوش محيط زيست نبود، زيرا ابتکار دقايقي را نيز به گلايه و انتقاد از مديران پيشين رسانه ملي اختصاص داد و ابراز اميدواري کرد با تغيير مديريت اخير چنين مشکلاتي تکرار نشود.
اين درحالي است که بايد يادآور شد سکاندار تازه نفس رسانه ملي نيز پيش از اظهارنظر و گلايه هاي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از اين خبر داده بود که هدفش تعامل با دولت و بر طرف شدن چنين مشکلاتي است.
ديروز ابتکار از اين گله کرد که در حوزه محيط زيست، اتفاق هاي قابل توجهي رخ داده، اما تلويزيون آنها را پوشش نداده است. به گفته او، اين اتفاق ها به شخص خاصي تعلق نداشته و به مردم مربوط است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به ديدار اخيرش با رئيس جمهور کره جنوبي اشاره کرد و پرسيد چرا چنين اتفاقي بايد مورد بي توجهي رسانه ملي قرار گيرد.
بايد يادآور شد که گلايه هاي ابتکار از معاون سياسي و خبر تلويزيون بود، زيرا او از ديگر بخش هاي رسانه ملي قدرداني کرد و يادآور شد که با کمک رسانه ملي برنامه و اتفاقات مناسبي در حوزه محيط زيست رقم خورده است.

کارشناسان نسبت به عواقب انتقال آب هشدار مي دهند، اما طرح هاي انتقال آب در شمال و جنوب کشور همچنان پيگيري مي شود و آنها که بايد نسبت به خطرات اجراي اين طرح آگاه شوند ترجيح مي دهند چشمانشان را روي آسيب هاي اين کار ببندند؛ هرچند سازمان حفاظت محيط زيست بارها نسبت به غيرقانوني …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 5 ( 1 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا