آخرین خبرها
خانه / یادداشت / با زمین همراه شو عزیز
با زمین همراه شو عزیز
درخت بلوط آلوده به بيماري زغالي بلوط

با زمین همراه شو عزیز

زمین تب دارد، دریا ناله می‌کند، هوا سرفه می‌زند، جنگل فریاد می‌کشد و حیات وحش اشک می‌ریزند، این روزها هر جای زمین که بایستید ناله می‌شنوید، فقط کافی است با درد‌های زمین آشنا بوده و گوش‌هایتان را تیز کنید تا بدانید چه به روز زمین و ساکنانش آمده، چون ندانم کاری آدم‌ها نه فقط روزگار خودشان بلکه روزگار هر موجود زمینی را سیاه کرده است.

این هفته که به نام محیط زیست ثبت شده فرصت مناسبی است برای انسان هایی که در زندگی ماشینی غرق شده و نمی دانند در بیماری زمین چقدر نقش داشته و دارند.

هفته محیط زیست فرصتی است برای تمرین سبز شدن و سبز ماندن، این هفته فرصتی است برای آشتی با آب، دوستی با هوا همنشینی با باغ، سبزه و گلدان. این روزها زمان مناسبی است برای تیمار زخم های حیات وحش و احوالپرسی از زمین.

در واقع این هفته مجالی است برای آشتی با نعمت هایی گرانبهایی که انسان در روزمرگی، ارزش آنها را فراموش کرده است، نکته اینجاست که برای رسیدن به این هدف نیاز به کار سختی نیست کافی است به احترام زمین کمی خودخواهی را کنار بگذارید، برای نمونه به جای استفاده از خودروی شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد یا هنگام خرید از فروشگاه ها به کیسه های پلاستیکی نه گفت. افزون بر این می توان تمرین کرد تا بتوان در مصرف آب و انرژی نیز صرفه جویی کرد.

رعایت همین نکات ساده می تواند تا حد زیادی از مشکلات محیط زیستی کشور کم کند، زیرا در شرایطی که سازمان های مسئول مانند سازمان حفاظت محیط زیست کشور از نبود اعتبار و توجه کافی رنج می برند، فعالیت شهروندان می تواند تا حد قابل توجهی از مشکلات زیست محیطی کشور کم کرده و پیام درخواست توجه بیشتر به زمین را به گوش مسئولان کشور برساند تا دیگر در هیچ جنگل یا شهری درختی زخم تبر را تجربه نکند.

افزون بر این سازمان های درگیر در این حوزه نیز باید بیشتر از قبل به مسائل محیط زیستی پرداخته و برای آگاه سازی شهروندان قدم های جدی تری بردارند برای نمونه سازمان حفاظت محیط زیست همیشه با کمبود نیرو مواجه بوده این درحالی است که مسئولان این سازمان می توانند با بهره بردن از نیروی سازمان های مردم نهاد تاحدی مشکلات خود را بر طرف کنند. فراموش نکنید محیط زیستی شدن آسان است، کافی است با طبیعت آشتی کنید.

مهدی آیینی – گروه جامعه

زمین تب دارد، دریا ناله می‌کند، هوا سرفه می‌زند، جنگل فریاد می‌کشد و حیات وحش اشک می‌ریزند، این روزها هر جای زمین که بایستید ناله می‌شنوید، فقط کافی است با درد‌های زمین آشنا بوده و گوش‌هایتان را تیز کنید تا بدانید چه به روز زمین و ساکنانش آمده، چون ندانم کاری آدم‌ها نه فقط روزگار …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: 4.73 ( 2 نظر)
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا