آخرین خبرها
خانه / یادداشت / راکون ها را دريابيد
راکون ها را دريابيد

راکون ها را دريابيد

جمعيت راکون هايي که از مرز آذربايجان وارد کشور شده اند، روز به روز در حال افزايش است؛ به همين دليل مي توان از آنها به عنوان تهديدي براي گونه هاي جانوري شهرهاي تالش و آستارا ياد کرد، زيرا راکون جانوري است که به آساني روي درختان يا داخل تالاب ها مي رود و به اين شکل براحتي به آشيانه و تخم پرندگان دسترسي پيدا کرده و مي تواند خطري جدي براي محيط زيست منطقه به حساب بيايد، به همين دليل بايد از مسئولان خواست اکنون که اين مشکل فقط چند شهر کشور را تهديد مي کند، براي رفع آن دست به کار شوند.
افزون بر اين، يکي ديگر از اين خطراتي که گونه هاي جانوري کشور را تهديد کرده و هيچ وقت آن طور که بايد و شايد جدي گرفته نشده، ورود بي ضابطه گونه هاي خارجي به کشور است. براي نمونه افرادي قرقاول هاي تزئيني را براي نگهداري در باغ وحش هاي شخصي يا باغ هاي پرندگان وارد کشور مي کنند، اين در حالي است که نبايد براحتي اجازه وارد شدن اين گونه ها را به کشور داد، زيرا در بيشتر مواقع گونه هاي خارجي وارد شده به کشور در طبيعت رها شده و سبب مي شوند نژاد اصيل گونه هاي جانوري کشور از بين برود. به همين دليل مسئولان بايد به فکر بازنگري قوانين بوده و شرايط را براي وارد کردن گونه هاي خارجي به کشور محدودتر کنند، زيرا قرقاول دورگه براي محيط زيست کشور ديگر ارزشي ندارد.
نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد، جاي خالي تلاش براي فرهنگسازي در کشور براي حفظ حيات وحش است، زيرا بتازگي وقتي برخي بوميان زيستگاه هاي اصلي پرندگان مهاجر کشور وضع مالي شان خوب شد، به جاي اين که دوربين و تلسکوپ خريده و براي تماشاي پرندگان بروند، بلافاصله به فکر خريد اسلحه شکاري مي افتند. اين فرهنگ غلطي است که بايد براي اصلاح آن تلاش کرد. براي نمونه مي توان با اختصاص دادن بخش هايي از کتاب هاي درسي به حيات وحش کشور شهروندان را از کودکي با ارزش گونه هاي جانوري آشنا کرد.يکي ديگر از کارهايي که اکنون در دنيا براي حفظ پرندگان مهاجر و ديگر گونه هاي جانوري در خطر انقراض انجام مي شود، افزايش پرورش گونه هاي در معرض خطر انقراض در اسارت و رهاسازي آنها در طبيعت است.
به عنوان مثال در روسيه، بلژيک و آمريکا درناي سيبري را در مراکز تخصصي پرورش مي دهند تا آنجا که در 15 سال گذشته حدود صد درنا به اين شکل پرورش يافته و در طبيعت رها شده است، اما نکته اينجاست که از اين روش در کشورمان تاکنون استفاده نشده است؛ براي نمونه مي توان به پروژه پرورش يوز در اسارت اشاره کرد که هنوز عملي نشده است.

مهدي آييني/گروه جامعه

جمعيت راکون هايي که از مرز آذربايجان وارد کشور شده اند، روز به روز در حال افزايش است؛ به همين دليل مي توان از آنها به عنوان تهديدي براي گونه هاي جانوري شهرهاي تالش و آستارا ياد کرد، زيرا راکون جانوري است که به آساني روي درختان يا داخل تالاب ها مي رود و به …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا