آخرین خبرها
خانه / گزارش / سگ كشي منسوخ شده
سگ كشي منسوخ شده

سگ كشي منسوخ شده

كشتن سگ هاي ولگرد به جاي زنده گيري، سبب بروز مشكلات بهداشتي و امنيتي براي شهروندان شده است

زنده گيري سگ هاي ولگرد مدتي است به فراموشي سپرده شده و به جاي آن مسئولان شهرداري استان هاي مختلف کشور براي کنترل سگ هاي ولگرد به استفاده از اسلحه جنگي و ساچمه زني روي آورده اند، اين در حالي است که چنين روش هايي امروزه در بيشتر کشورهاي دنيا به فراموشي سپرده شده، زيرا اين روش ها سبب بروز مشکلات بهداشتي و امنيتي براي شهروندان مي شود.
براي نمونه اواخر خرداد گذشته وقتي اعضاي شرکت پيمانکار شهرداري اسلامشهر براي شکار سگ هاي ولگرد از تفنگ هاي ساچمه زني استفاده کردند سبب زخمي شدن سه نفر از ساکنان اين منطقه شدند، افزون بر اين در مهر ماه 91 نيز در جريان شليک يکي از ماموران شهرداري کتالم و ساداتشهر به سمت سگ هاي ولگرد يکي از ساکنان اين منطقه به علت اصابت گلوله جانش را از دست داد.
نکته اينجاست که اغلب کشورهاي دنيا براي مقابله با سگ هاي ولگرد برنامه هاي مشخصي اجرا کرده و از اين راه حتي درآمدزايي نيز مي کنند، اما برخلاف کشورمان نحوه جمع آوري سگ هاي ولگرد تهديدي براي سلامت شهروندان به حساب مي آيد.
جاويد آل داوود، رئيس انجمن حمايت از حقوق حيوانات در اين باره به جام جم مي گويد: جمع آوري سگ هاي ولگرد از وظايف وزارت کشور است که اجراي آن به شهرداري ها سپرده شده، نکته اينجاست که در اجرا و تصميم گيري ظاهرا هماهنگي وجود ندارد.
آل داوود ادامه مي دهد: دستورالعمل زنده گيري سگ هاي ولگرد سال 87 تصويب شده و وزيرکشور وقت نيز آن را به شهرداري ها ابلاغ کرد، اما فقط دو استان اين مصوبه را اجرا کردند.
رضا قديمي، مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران نيز با بيان اين که قرار است بزودي روش هاي پيشرفته اي براي کنترل سگ هاي ولگرد به کار گرفته شود، يادآور مي شود: حدود شش ماه است که کشتن سگ هاي ولگرد در تهران متوقف شده و از روش زنده گيري استفاده مي کنيم.
به گفته وي در روش پيشين، سگ هاي ولگرد به وسيله اسلحه کشته ​و لاشه آنها سوزانده مي شد.
قديمي بيان مي کند: امروزه براي گرفتن سگ هاي ولگرد از اسلحه بيهوشي استفاده مي کنيم. ​
اسلحه بيهوشي ماموران ما تغييرات خوبي داشته چون قبلابرد مفيد آنها حدود 15 متر بود، اما با تغييرات انجام شده برد آنها به 60 متر رسيده است.
مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ادامه مي دهد: علاوه بر اين، افرادي که سگ هاي ولگرد را جمع آوري مي کنند از مواد بيهوشي جديدي استفاده مي کنند که برخلاف گذشته که براي اثرگذاري حدود 20 دقيقه زمان نياز داشت در کمتر از يک دقيقه تاثير مي گذارد.

درآمد زياد از سگ کشي
رئيس انجمن حمايت از حقوق حيوانات درباره علت اجرايي نشدن دستورالعمل زنده گيري سگ هاي ولگرد در بسياري از شهرها تصريح مي کند: واقعيت اين است که در چنين شهرهايي که از روش هاي ابتدايي کنترل سگ هاي ولگرد استفاده مي کنند رقم نسبتا زيادي پول رد و بدل مي شود. براي نمونه پيمانکاران تعدادي سگ ولگرد را کشته و دفن مي کنند، اما آنجا کسي نيست که روي کار آنها نظارت کند به همين دليل برخي از اين افراد آمار سگ هاي کشته را بيشتر از آنچه هست ثبت و اعلام مي کنند.
وي با بيان اين که به اين شکل پيمانکاران پول بيشتري از شهرداري ها مي گيرند، عنوان مي کند: به اين دليل برخي حاضر نيستند اين روال اشتباه تغيير کند، اگر آمار و گزارش کارهاي مربوط به سگ کشي را بررسي کنيد متوجه مي شويد ​ در نقاطي آمار سگ کشي اعلام شده که اصلاسگ ولگرد وجود ندارد، مانند اطراف ميدان انقلاب. اين در حالي است که در حاشيه شهر تهران سگ وجود دارد نه در مرکز شهر. در واقع برخي براي سود بيشتر اين عددسازي ها را انجام مي دهند.

جانوران مفيد
اين در حالي است که مي توان از سگ هاي ولگرد نهايت استفاده را کرد، به اين شکل که با زنده گيري و آموزش آنها مي توان از سگ ها براي زنده يابي، کشف مواد مخدر و منفجره و نگهباني استفاده کرد.
رئيس انجمن حمايت از حقوق حيوانات مي افزايد: سگ هاي ولگرد بايد زنده گيري شده و مشخص شود ​کدام حيوان سالم يا بيمار است چون برخي​ سگ ها قابل استفاده هستند. نکته اينجاست که دولت سالانه هزينه زيادي براي خريد سگ هاي زنده ياب و موادياب مي کند، اما مي توان با تربيت اين سگ ها هزينه هاي دولت را کاهش داد.
کشتن سگ هاي ولگرد با اسلحه،کاري غيربهداشتي و غيراخلاقي است. علاوه بر اين روش، براي شهروندان و ماموري که اين کار را انجام مي دهد نيز خطرناک است، زيرا ممکن است تبهکاران اسلحه وي را دزديده و از آن سوءاستفاده کنند. بايد يادآور شد چنين روش هايي از نظر بين المللي نيز براي وجهه کشور مناسب نيست.
نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد نبود جاي مناسبي براي نگهداري سگ هاي ولگرد در تهران است.
آل داوود درباره لزوم کنترل جانوران ديگري مانند گربه عنوان مي کند: خوشبختانه شهرداري تهران فعلاطرحي براي گربه ها ندارد. انجمن حمايت از حيوانات براي عقيم سازي گربه ها چند طرح را مقطعي انجام داده، اما اين کار بودجه زيادي مي خواهد چون هزينه عقيم کردن هر گربه نر حدود 50 هزار تومان و هر گربه ماده حدود 80 هزار تومان است.
مديرعامل شرکت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران درباره معاينه سگ هاي ولگرد و زنده گيري آنها عنوان مي کند: براي معاينه و آزمايش سگ هاي ولگرد با يک بيمارستان دامپزشکي قرار داد بسته شده تا سگ ها بعد از زنده گيري شدن معاينه شوند. به اين شگل اگر سگي بيماري غيرقابل درماني داشته باشد در حين بيهوشي کشته مي شود.
اين در حالي است که به گفته قديمي، سگ هاي سالم براي يک هفته در قرنطينه نگهداري شده و پس از عقيم شدن در اختيار افراد يا سازمان هايي که به آنها نياز دارند، قرار مي گيرند. براي نمونه از اين سگ ها براي نگهباني، مواديابي يا سگ گله استفاده مي شود.

كشتن سگ هاي ولگرد به جاي زنده گيري، سبب بروز مشكلات بهداشتي و امنيتي براي شهروندان شده است زنده گيري سگ هاي ولگرد مدتي است به فراموشي سپرده شده و به جاي آن مسئولان شهرداري استان هاي مختلف کشور براي کنترل سگ هاي ولگرد به استفاده از اسلحه جنگي و ساچمه زني روي آورده اند، …

این بازبینی را بررسی کنید

رای کاربر: اولین نفر !
0

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا