آخرین خبرها
خانه / یادداشت / سمندر لرستانی و سنجاب‌های زاگرس وارداتی نیست
سمندر لرستانی و سنجاب‌های زاگرس وارداتی نیست

سمندر لرستانی و سنجاب‌های زاگرس وارداتی نیست

مهدی آیینی

مهدی آیینی

 

فقط حیوانات وارداتی در کشور خرید و فروش می‌شوند؛ به قول معروف هر شخص عاقل و بالغی این جمله را براحتی باور نمی‌کند، زیرا هر کسی که برای یک بار گذرش به مغازه‌های فروش حیوانات که این روزها در بیشتر خیابان‌های شهر مانند قارچ سر بیرون آورده‌اند افتاده باشد، بی‌برو برگرد جانوران زیادی را در قفس این مغازه‌ها دیده که تعدادی از آنها از جانوران بومی کشورمان هستند؛ از سمندر لرستانی و لاک‌پشت پوزه عقابی بگیرید تا سنجاب‌های زاگرس.

جالب اینجاست که برخی از این گونه های جانوری مانند سمندر لرستانی در خطر انقراض قرار دارند و به همین دلیل از کنار سخنان رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست براحتی نمی توان عبور کرد.

این مقام مسئول روز گذشته به ایسنا گفت همه حیواناتی که در پایتخت خرید و فروش می شوند، وارداتی هستند و به شکل مجوزدار یا به صورت قاچاق وارد کشور شده اند، اما انگار او تا به حال به مغازه های فروش حیوانات نرفته و آشنایی زیادی با گونه های جانوری کشورمان ندارد یا حداقل خبرهای مربوط به حوزه اش را پیگیری نمی کند، زیرا با شروع فصل بهار که موقع زاد و ولد جانوران است تا به حال نوزادان جانوران وحشی زیادی زنده گیری شده اند که با توجه به کمبود محیط بان در کشور فقط برخی از آنها به دست همیاران محیط زیست یا محیط بانان کشف شده است.

کشف یک راس بره میش وحشی در اسفراین، دو بزغاله وحشی در رامهرمز، یک توله خرس در چهارمحال و بختیاری، ۱۵ حلقه مار افعی در کلات و در جدیدترین مورد محیط بانان شهرستان فریدن اصفهان دو قلاده توله گرگ زنده گیری شده را از قاچاقچیان حیات وحش کشف و ضبط کردند.

با توجه به این جانوران کشف شده، باید پرسید اگر این نوزادان حیات وحش برای خرید و فروش زنده گیری نمی شوند، قاچاقچیان به چه دلیلی خطر زنده گیری آنها را به جان می خرند؟ یا چرا نظارت دقیقی روی مغازه های فروش حیوانات نیست تا نوزادان حیات وحش به دلیل وسوسه یا طمع برخی سودجو سر از خانه های مسکونی در نیاورند.

این در حالی است که طبق آخرین گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی 77 گونه جانوری در کشور در لیست قرمز قرار دارند، باید گفت اگر سیاست های محیط زیست تغییر نکند هیچ بعید نیست تا چند سال دیگر این عدد سه رقمی شده و گونه های جانوری بیشتری در خطر انقراض قرار بگیرند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا