حمل و نقل عمومی تهران تق و لقتر میشود و قبای خاکستری تهران خاکستری تر از گذشته به تن شهر زار میزند، چون برخی مدیران همه تلاش خود را به کار میگیرند تا آلودگی از این کلانشهر بار نبندد؛ دیروز خبر رسید که مدیر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته قصد دارند تعدادی اتوبوس دست دوم وارد کنند، چون پول شان به خرید اتوبوس نو نمیرسد.
هرچند او وعده داد که اتوبوس های دست دوم استاندارد یور۴ خواهند داشت و سن شان از اتوبوس های فعلی تهران کمتر خواهد بود، اما واردات اتوبوس دست دوم برای کلانشهری مانند تهران و مدیران شهری اش که ادعا میکنند برای شهروندان سنگ تمام می گذارند قابل توجیه نیست.
دود این تصمیمهای خاکستری به چشم تهران و شهروندانش می رود، شهروندانی که همیشه از نحوه هزینه کرد عوارض و مالیاتی که پرداخت می کنند گلایه دارند. گلایه ای که ریشه هایش به سوء مدیریت بر میگردد؛ برای نمونه اوایل شهریور گذشته و در هشتاد و سومین جلسه شورای شهر حبیب زاده، عضو این شورا از یکی از این اشتباهها پرده برداشت و فاش کرد که بیش از یکسال است که ۵۵ دستگاه اتوبوس برقی برخلاف سالم بودن در محوطه پایانه اتوبوسرانی خاک میخورند.
این فقط یکی از نمونههای مدیریت نامناسب دارایی های شهر است که براساس آن باید آب پاکی را ریخت روی دست افرادی که ادعا میکنند دغدغه حفظ اموال عمومی دارند.
حمل و نقل عمومی تهران مشکل کم ندارد به نظر می رسد شهردار تازه نفس تهران نیز این مساله را با گوشت و پوست اش حس کرده چون او این روزها پای ثابت سه شنبه های بدون خودرو است. سه شنبه هایی که به دلیل نبود حمل و نقل عمومی مناسب تاکنون آن طور که باید راه به جایی نبرده است.
این درحالی است که تهیه اتوبوس برای کلانشهری که به گفته مدیر شرکت واحد اتوبوسرانی اش از سال ۸۹تاکنون رنگ اتوبوس نو به خود ندیده کاری نشدنی نیست، چراکه اگر مدیران اندکی اولویت هایشان را تغییر دهند، هیچ وقت کار به جایی نمی رسد که برخی از شهروندان در جستوجوی کاتالیست و لاستیک اجاره ای برای گرفتن معاینه فنی باشند و عده ای از مدیرانبرای توسعه حمل و نقل عمومی کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و واردات اتوبوسهای تاناکورایی اولویت شان باشد.
مهدی آیینی
روزنامه نگار